Na leśnym odcinku ulicy Chwarznieńskiej w Gdyni od 7:00 do 9:00 jeden z pasów ruchu będzie przeznaczony dla autobusów, które w ten sposób będą mogły ominąć korek. To pierwszy w Polsce stały kontrabuspas, sterowany będzie przez system Tristar. Dzięki nowemu rozwiązaniu pasażerowie jadący trasą zaoszczędzą ok. 10 minut.
– Niezwykle cieszę się, że pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce zostało wdrożone w naszym mieście. Gdynia stawia na innowację i jestem głęboko przekonany, że to działanie przekona kolejne osoby do korzystania z komunikacji miejskiej, która ma jeden z najnowocześniejszych taborów w Polsce – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Kontrabuspas wspiera technologia – specjalne skanery analizują czas przejazdu ul. Chwarznieńską i jeśli czas osiągnie wartość graniczną, operator systemu zostanie o tym poinformowany. Wtedy może uruchomić ruch autobusów drugą jezdnią „pod prąd”.
Lewy pas ruchu jezdni przy dużym natężeniu ruchu zmieni swoją funkcję i staje się pasem wyłącznie dla autobusów, które jadą w przeciwnym kierunku.
Kontrapas autobusowy pomiędzy Chwarznem i Witominem stał się tym samym kolejnym elementem systemu Tristar, funkcjonującego w aglomeracji trójmiejskiej od 2015 roku. Otwieranie i zamykanie kontrapasa trwa kilka minut. Czas ten pozwala na zjechanie wszystkich pojazdów z lewego pasa, a podczas wyłączania – na bezpieczne zjechanie autobusu, który wjechał jako ostatni. W czasie zamykania pasa można będzie nad nim zobaczyć żółtą strzałkę skierowaną w prawą stronę, co będzie oznaczać, że za tym miejscem pas jest już zamknięty.
Realizacja pierwszego w Polsce stałego kontrabuspasa jest dofinansowana ze środków Funduszu Dróg Samorządowych na rok 2018. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 4,1 mln złotych, a połowa środków została pozyskana jako finansowanie zewnętrze.
Komentarze (0)