Reklama

AD1A EGOE [27.03-27.04.24]

Buspasem pod prąd. Kontrapas dla autobusów uruchomiony [WIDEO]

Buspasem pod prąd. Kontrapas dla autobusów uruchomiony [WIDEO]
18.12.2019, o godz. 10:04
czas czytania: około 2 minut
0

W Gdyni uruchomiono buspasy, które umożliwiają jazdę "pod prąd". W godzinach szczytu kierunek poruszania się autobusów może zostać odwrócony, aby pojazdy nie stały w korkach.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b wykroczenia 10.06 [23.04-10.06.24]

Na leśnym odcinku ulicy Chwarznieńskiej w Gdyni od 7:00 do 9:00 jeden z pasów ruchu będzie przeznaczony dla autobusów, które w ten sposób będą mogły ominąć korek. To pierwszy w Polsce stały kontrabuspas, sterowany będzie przez system Tristar. Dzięki nowemu rozwiązaniu pasażerowie jadący trasą zaoszczędzą ok. 10 minut.

– Niezwykle cieszę się, że pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce zostało wdrożone w naszym mieście. Gdynia stawia na innowację i jestem głęboko przekonany, że to działanie przekona kolejne osoby do korzystania z komunikacji miejskiej, która ma jeden z najnowocześniejszych taborów w Polsce – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Kontrabuspas wspiera technologia – specjalne skanery analizują czas przejazdu ul. Chwarznieńską i jeśli czas osiągnie wartość graniczną, operator systemu zostanie o tym poinformowany. Wtedy może uruchomić ruch autobusów drugą jezdnią „pod prąd”.

Lewy pas ruchu jezdni przy dużym natężeniu ruchu zmieni swoją funkcję i staje się pasem wyłącznie dla autobusów, które jadą w przeciwnym kierunku.

Kontrapas autobusowy pomiędzy Chwarznem i Witominem stał się tym samym kolejnym elementem systemu Tristar, funkcjonującego w aglomeracji trójmiejskiej od 2015 roku. Otwieranie i zamykanie kontrapasa trwa kilka minut. Czas ten pozwala na zjechanie wszystkich pojazdów z lewego pasa, a podczas wyłączania – na bezpieczne zjechanie autobusu, który wjechał jako ostatni. W czasie zamykania pasa można będzie nad nim zobaczyć żółtą strzałkę skierowaną w prawą stronę, co będzie oznaczać, że za tym miejscem pas jest już zamknięty.

Realizacja pierwszego w Polsce stałego kontrabuspasa jest dofinansowana ze środków Funduszu Dróg Samorządowych na rok 2018. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 4,1 mln złotych, a połowa środków została pozyskana jako finansowanie zewnętrze.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024