Nawet 35 mld zł może kosztować Centralny Port Komunikacyjny. Połowa tej kwoty pochłonie budowa nowego, ogromnego lotniska. Rząd deklaruje, że część pieniędzy będzie chciał pozyskać ze środków unijnych. Nie na wszystko da się jednak takie dofinansowanie otrzymać.

Według projektu w okolicy lotniska ma powstać też węzeł kolejowy wykraczający poza funkcję stacji kolei lotniskowej, dodatkowe ponad 900 km linii kolejowych w Polsce, od 65 do blisko 250 km dróg w całym kraju.

Budowa CPK ma umożliwić rozwój PLL LOT oraz „Airport City” (z hotelami, terenami wystawowymi, kongresowymi, siedzibami firm) przeorganizować ruch lotniczy w aglomeracji warszawskiej i ułatwić integrację aglomeracji warszawskiej i łódzkiej. Plany zakładają też budowę miasta dla pracowników obsługi CPK.

MTP 300 x 250

Projekt od początku budzi spore wątpliwości nie tylko ze względu na koszty, ale też rozmach planowanego przedsięwzięcia. Z tym pierwszym rząd zamierza uporać się dzięki unijnemu wsparciu. Na budowę lotniska pieniędzy nie otrzyma, ponieważ unijne przepisy nie pozwalają na ich dofinansowywanie.

Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju stwierdził za to, że rząd zamierza powalczyć o pieniądze na budowę dróg i infrastruktury kolejowej. Część środków mają przekazać też inwestorzy komercyjni.

CPK ma powstać do roku 2027.

Źródło: innpoland.pl

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

1 Komentarz

  1. Sprawa CPK w przyszłości będzie niczym innym jak „lepszą” wersją systemu „Amber Gold”… może tak ogarnąć się zawczasu?

Skomentuj