Należy się spodziewać, że w najbliższym czasie zerowa stawka podatku akcyzowego dla gazów CNG i LNG w transporcie stanie się faktem – powiedział Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny.

CNG i LNG w transporcie były produktem niszowym, natomiast obecnie coraz więcej samorządów decyduje się na autobusy gazowe; obok Warszawy są to miasta takie jak Rzeszów, Tarnów czy Tychy – powiedział prezes Mucha podczas konferencji Gazterm w Międzyzdrojach.

– Mamy 400 autobusów, które napędzane są gazem CNG. Jestem przekonany, że w 2023 r. będzie ich 1 tys., a wejście w życie zerowej stawki podatku akcyzowego dla gazu z pewnością ten proces przyśpieszy – ocenił.

Czekając na Komisję Europejską

Według Henryka Muchy, prezesa PGNiG Obrót Detaliczny, fakt, że zerowa stawka podatku akcyzowego nie weszła w życie na początku tego roku, jest związany z przedłużającym się procesem notyfikacji regulacji przez Komisję Europejską.

– Z informacji, które posiadamy, wynika, że ten proces się zakończył. W tym momencie Ministerstwo Finansów uwzględnia uwagi KE, nie będzie to jednak powodować powtórzenia procesu notyfikacji. W związku z tym należy się spodziewać, że w ciągu najbliższych miesięcy faktycznie zerowa stawka podatku akcyzowego dla gazów CNG i LNG w transporcie stanie się faktem – ocenił Mucha.

Pojazdy i infrastruktura

Tomasz Matan, dyrektor departamentu CNG i LNG spółki PGNiG Obrót Detaliczny, ocenił, że gdy akcyza zostanie obniżona, napędzi to na pewno lokalny rynek transportowy małego biznesu, czy to będą kurierzy, czy dostawcy, czy inne firmy, które mają małą flotę pojazdów. To dla nich będzie istotne obniżenie kosztów funkcjonowania.

Podczas debaty nt. perspektyw realizacji strategii gazyfikacji Polski Matan powiedział, że oprócz ceny paliwa, warunkiem rozwinięcia rynku CNG w Polsce jest też dostępność infrastruktury, czyli zlokalizowanie punktów ładowania CNG w atrakcyjnych miejscach.

– Zgodnie z naszym modelem biznesowym, idziemy w kierunku autobusów, rozwijamy ten segment B2B do klienta dużego, strategicznego, natomiast nie rozwinął się nadal segment małego przedsiębiorcy w CNG i to jest tak naprawdę dzisiaj wyzwanie. Natomiast myślę, że strategia PSG (Polskiej Spółki Gazownictwa) idzie w tym kierunku, żeby ten segment rozwinąć – ocenił.

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

1 Komentarz

Skomentuj