Jak informuje olsztyński magistrat do incydentu doszło w nocy z soboty na niedzielę (24/25 czerwca br.). W efekcie, od godzin porannych w niedzielę, trwa diagnoza zdarzenia, które ma znamiona ataku hakerskiego na sieci informatyczne ZDZiT.
Diagnoza i przywrócenie funkcji
Służby miejskiej jednostki ZDZiT oraz Centrum Informatycznych Usług Wspólnych Olsztyna (CIUWO), pracują nad diagnozą stanu rozbudowanej sieci informatycznej ZDZiT, a także nad przywróceniem wszystkich funkcjonalności systemów.
Wkracza CERT NASK i policja
Uruchomiono też niezbędne procedury. O zdarzeniu poinformowano Zespół CERT NASK (Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego), którego zadaniem m.in. reagowanie na incydenty dotyczące bezpieczeństwa komputerowych sieci. Dokonano także zgłoszenia na policję.
Atak na infrastrukturę IT, która odpowiada za obsługę pasażerów i płatności za przejazdy komunikacją miejską sprawił, że przestały działać biletomaty mobilne oraz stacjonarne, jak również system dynamicznej informacji pasażerskiej.
Papierowe bilety i sieciówki
W tej chwili pasażerowie mogą zakupić jedynie bilety papierowe w kioskach lub sklepach albo też skorzystać z takich aplikacji jak MoBilety czy SkyCash.
Natomiast pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych proszeni są o wstrzymanie się z zakupem kolejnej “sieciówki” do czwartku (29 czerwca) włącznie.
Apel ZDZIT do mieszkańców
Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie zaapelował również do wszystkich mieszkańców o cierpliwość.
“Aktualnie nie jest prowadzona bieżąca obsługa interesanta. Lista spraw, które można załatwić w ZDZiT jest znacznie ograniczona, a czas obsługi się wydłuży. W razie pozyskania kolejnych istotnych informacji będziemy przekazywać je na bieżąco” – podkreślili w komunikacie olsztyńscy urzędnicy.
Komentarze (0)