Dąbrowa Górnicza: nowe centrum przesiadkowe przy PKP

Dąbrowa Górnicza: nowe centrum przesiadkowe przy PKP
PAP
11.08.2020, o godz. 8:14
czas czytania: około 3 minut
0

Umowę na budowę centrum przesiadkowego przy głównym dworcu kolejowym w Dąbrowie Górniczej podpisały z wykonawcą miejscowy samorząd i spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Warte 229 mln zł przedsięwzięcie powinno zostać zrealizowane w ciągu blisko trzech lat.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

W ramach budowy centrum przesiadkowego i przebudowę układu komunikacyjnego w rejonie dworca PKP w centrum miasta powstaną m.in. dwa tunele, dwa nowe odcinki dróg, trzy nowe ronda i prawie 400 miejsc parkingowych. „Trzymajcie kciuki i obserwujcie, jak przez najbliższe prawie 3 lata będą zmieniać się okolice dworca” – napisał na swoim facebookowym profilu prezydent miasta Marcin Bazylak.

Dąbrowa Górnicza to najbardziej wysunięty na północny wschód duży ośrodek Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Kilka lat temu miejscowy samorząd rozpoczął program „Promowanie zielonej mobilności…”, zakładający ofertę komunikacji zbiorowej konkurencyjną dla transportu indywidualnego.

Miasto nawiązało współpracę w sprawie jego założeń i realizacji z zarządcą kolejowej infrastruktury, spółką PKP Polskie Linie Kolejowe. Kluczowym założeniem „Promowania zielonej mobilności…” stała się poprawa dostępności do dąbrowskich dworców kolejowych: w centrum i dzielnicach Gołonóg oraz Ząbkowice. Następnie PLK i miasto w uzgodnieniu przygotowały projekty.

Przy głównym dworcu założono budowę centrum przesiadkowego – z parkingami typu Park & Ride oraz dla rowerów i bezkolizyjnym połączeniem do ul. Kościuszki. Zaplanowano przejście podziemne łączące perony z budynkiem dworca i nowymi parkingami przy ul. Kościuszki i ul. Limanowskiego oraz przebudowę peronów i układu torów stacji, który w przyszłości ma umożliwić rozdzielenie ruchu dalekobieżnego i lokalnego.

Przewidziano też nową drogę łączącą ul. Kolejową i Kościuszki z ul. Sobieskiego i zastąpienie tunelem drogowym na przedłużeniu ul. Kościuszki (do ul. Limanowskiego) przejazdu kolejowego na ul. Konopnickiej; w miejsce przejazdu założono podziemne przejście dla pieszych i rowerzystów. Postępowaniem objęto też przebudowę ul. Kolejowej – od ul. Kościuszki do ul. Konopnickiej.

W postępowaniu na te prace, ponowionym wobec uzyskanych wcześniej zbyt wysokich cen, w maju br. miasto wybrało konsorcjum Nowak Mosty i Complex, które po aukcji elektronicznej zaproponowało cenę ok. 229 mln zł brutto. Z tym wykonawcą zawarto umowę w poniedziałek, 10 sierpnia.

W kolejnym etapie przedsięwzięcia dąbrowski samorząd ogłosił na początku lipca br. przetarg na budowę centrum przesiadkowego w Gołonogu wraz z likwidacją tamtejszego przejazdu kolejowego, który – podobnie jak w centrum – zostanie zastąpiony tunelem. Planowane jest przejście podziemne łączące budynek dworca z peronami oraz parkingami w rejonie ul. Piecucha i Parkowej. Tak jak w centrum, także w Gołonogu przebudowane będą tory i perony.

Do dwóch etapów unijnego projektu dotyczącego „Promowania zielonej mobilności…” samorząd otrzymał m.in. dofinansowanie w dwóch naborach konkursu dotyczącego transportu niskoemisyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20: 23,7 mln zł – do wartego 28,1 mln zł I etapu swojego projektu oraz w wysokości 56,6 mln zł do II etapu, szacowanego na 67,3 mln zł.

Dąbrowski projekt – zgodny z założeniami tzw. Kolei Metropolitalnej – dofinansowuje też Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia: w tym roku 10 mln zł, a w przyszłym – 16 mln zł.

Jednym z pierwszych zadań „Promowania zielonej mobilności…” była budowa przejścia podziemnego pod stacją Ząbkowice, które w lutym 2019 r. zastąpiło wcześniejszą kładkę nad torami. Wykonana przez PLK, współfinansowana przez miasto inwestycja prowadzi sprzed dworca na perony stacji Ząbkowice, ale też łączy dwie części dzielnicy. W październiku 2019 r. w rejonie dworca w Ząbkowicach miasto oddało przebudowany układ komunikacyjny z niewielkim węzłem przesiadkowym.

Poza budową centrów przesiadkowych przy dworcach kolejowych, cały program zakłada m.in. budowę dróg rowerowych i częściową przebudowę infrastruktury drogowej w ciągu głównych ulic: Sobieskiego, Królowej Jadwigi, Piłsudskiego, równolegle z inwestycją przygotowywaną tam przez spółkę Tramwaje Śląskie.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024