W ramach budowy centrum przesiadkowego i przebudowę układu komunikacyjnego w rejonie dworca PKP w centrum miasta powstaną m.in. dwa tunele, dwa nowe odcinki dróg, trzy nowe ronda i prawie 400 miejsc parkingowych. „Trzymajcie kciuki i obserwujcie, jak przez najbliższe prawie 3 lata będą zmieniać się okolice dworca” – napisał na swoim facebookowym profilu prezydent miasta Marcin Bazylak.
Dąbrowa Górnicza to najbardziej wysunięty na północny wschód duży ośrodek Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Kilka lat temu miejscowy samorząd rozpoczął program „Promowanie zielonej mobilności…”, zakładający ofertę komunikacji zbiorowej konkurencyjną dla transportu indywidualnego.
Miasto nawiązało współpracę w sprawie jego założeń i realizacji z zarządcą kolejowej infrastruktury, spółką PKP Polskie Linie Kolejowe. Kluczowym założeniem „Promowania zielonej mobilności…” stała się poprawa dostępności do dąbrowskich dworców kolejowych: w centrum i dzielnicach Gołonóg oraz Ząbkowice. Następnie PLK i miasto w uzgodnieniu przygotowały projekty.
Przy głównym dworcu założono budowę centrum przesiadkowego – z parkingami typu Park & Ride oraz dla rowerów i bezkolizyjnym połączeniem do ul. Kościuszki. Zaplanowano przejście podziemne łączące perony z budynkiem dworca i nowymi parkingami przy ul. Kościuszki i ul. Limanowskiego oraz przebudowę peronów i układu torów stacji, który w przyszłości ma umożliwić rozdzielenie ruchu dalekobieżnego i lokalnego.
Przewidziano też nową drogę łączącą ul. Kolejową i Kościuszki z ul. Sobieskiego i zastąpienie tunelem drogowym na przedłużeniu ul. Kościuszki (do ul. Limanowskiego) przejazdu kolejowego na ul. Konopnickiej; w miejsce przejazdu założono podziemne przejście dla pieszych i rowerzystów. Postępowaniem objęto też przebudowę ul. Kolejowej – od ul. Kościuszki do ul. Konopnickiej.
W postępowaniu na te prace, ponowionym wobec uzyskanych wcześniej zbyt wysokich cen, w maju br. miasto wybrało konsorcjum Nowak Mosty i Complex, które po aukcji elektronicznej zaproponowało cenę ok. 229 mln zł brutto. Z tym wykonawcą zawarto umowę w poniedziałek, 10 sierpnia.
W kolejnym etapie przedsięwzięcia dąbrowski samorząd ogłosił na początku lipca br. przetarg na budowę centrum przesiadkowego w Gołonogu wraz z likwidacją tamtejszego przejazdu kolejowego, który – podobnie jak w centrum – zostanie zastąpiony tunelem. Planowane jest przejście podziemne łączące budynek dworca z peronami oraz parkingami w rejonie ul. Piecucha i Parkowej. Tak jak w centrum, także w Gołonogu przebudowane będą tory i perony.
Do dwóch etapów unijnego projektu dotyczącego „Promowania zielonej mobilności…” samorząd otrzymał m.in. dofinansowanie w dwóch naborach konkursu dotyczącego transportu niskoemisyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20: 23,7 mln zł – do wartego 28,1 mln zł I etapu swojego projektu oraz w wysokości 56,6 mln zł do II etapu, szacowanego na 67,3 mln zł.
Dąbrowski projekt – zgodny z założeniami tzw. Kolei Metropolitalnej – dofinansowuje też Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia: w tym roku 10 mln zł, a w przyszłym – 16 mln zł.
Jednym z pierwszych zadań „Promowania zielonej mobilności…” była budowa przejścia podziemnego pod stacją Ząbkowice, które w lutym 2019 r. zastąpiło wcześniejszą kładkę nad torami. Wykonana przez PLK, współfinansowana przez miasto inwestycja prowadzi sprzed dworca na perony stacji Ząbkowice, ale też łączy dwie części dzielnicy. W październiku 2019 r. w rejonie dworca w Ząbkowicach miasto oddało przebudowany układ komunikacyjny z niewielkim węzłem przesiadkowym.
Poza budową centrów przesiadkowych przy dworcach kolejowych, cały program zakłada m.in. budowę dróg rowerowych i częściową przebudowę infrastruktury drogowej w ciągu głównych ulic: Sobieskiego, Królowej Jadwigi, Piłsudskiego, równolegle z inwestycją przygotowywaną tam przez spółkę Tramwaje Śląskie.
Komentarze (0)