Punktem wyjścia do opracowania etykiety EPD jest przeprowadzenie analizy cyklu życia produktu LCA (Life Cycle Assesment).
Jak to działa
– W ramach procesu oceny wpływu środowiskowego brane są pod uwagę wszystkie etapy życia produktu: począwszy od wydobycia i transportu surowców, przez produkcję komponentów i autobusu oraz transport gotowego produktu do klienta, a skończywszy na fazie eksploatacji, utrzymania i utylizacji autobusu na końcu życia – podaje komunikat Solaris Bus.
Etykieta EPD nie klasyfikuje jednoznacznie produktu jako „dobrego”, czy „złego”. Certyfikat zawiera natomiast szereg szczegółowych danych, dzięki któremu nabywca sam może ocenić, czy ma do czynienia z produktem bardziej ekologicznym niż produkt konkurencyjny. Dlatego też potencjalni nabywcy (w wypadku autobusów często są to podmioty gospodarki komunalnej) coraz częściej żądają okazania EPD, faworyzując te firmy, które świadectwo posiadają.
„Dokonaliśmy pomiaru”
– Deklaracje EPD potwierdzają zaangażowanie producenta w pomiar i redukcję wpływu jego produktów na środowisko naturalne oraz pozwalają raportować ten wpływ w sposób bardzo przejrzysty. Co ważne, EPD jest całkowicie dobrowolnym działaniem ze strony producentów, ale coraz częściej wymaganym przez wielu operatorów transportu publicznego – mówi Javier Calleja, prezes Solaris Bus & Coach.
Jego zdaniem dzięki temu klienci końcowi mogą dokonywać swoich decyzji zakupowych nie tylko kierując się ceną, parametrami technicznymi pojazdu czy warunkami gwarancji i serwisowania, ale także tym, jak zakup danego produktu wpłynie na środowisko naturalne.
– W tym sensie deklaracja EPD wspiera świadome wybory środowiskowe i motywuje producentów do coraz bardziej odpowiedzialnego zarządzania łańcuchami dostaw i procesem produkcji – zapewnia Javier Calleja.
Szczegółowe informacje
Dzięki szczegółowym wyliczeniom LCA, które konieczne są do uzyskania deklaracji EPD, producenci uzyskują wiele istotnych informacji na temat wpływu swojego produktu na środowisko w jego całym cyklu życia. Na bazie pozyskanych danych mogą oni wskazywać te obszary w swoich łańcuchach wartości, w których jest jeszcze potencjał do minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko. Wyliczenia LCA wskazują np. kluczowe znaczenie lokalizacji geograficznej użytkowania aut elektrycznych w ocenie ich ekoprofilu.
“Dla przykładu: ten sam autobus elektryczny eksploatowany w Szwecji czy Francji ma znacznie mniejszy wpływ na środowisko ze względu na mix energetyczny tych krajów, niż w przypadku Polski” – czytamy w komunikacie Solaris Bus.
W globalnej bazie EPD można sprawdzić produkty różnych producentów z wielu branż. Deklaracje EPD dostępne są publicznie pod adresem internetowym: environdec.com/library.
Komentarze (0)