Ekologiczne autobusy wkrótce na wielkopolskich drogach

Ekologiczne autobusy wkrótce na wielkopolskich drogach
Cza
11.12.2022, o godz. 15:00
czas czytania: około 3 minut
0

W sześciu miastach województwa wielkopolskiego (Gniezno, Kórnik, Nowy Tomyśl, Piła, Swarzędz, Września) NFOŚiGW dofinansuje zakup łącznie 25 ekologicznych autobusów: elektrycznych i wodorowych oraz budowę infrastruktury do ładowania. Wsparcie z NFOŚiGW opiewa na kwotę 48,4 mln zł, z czego 43,9 mln zł stanowią bezzwrotne dotacje, a 4,5 mln zł – preferencyjne pożyczki. 

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Dofinansowanie dla sześciu wielkopolskich miast pochodzi z realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wieloletniego programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny” („ZTP”).

Redukcja emisji tlenków azotu

– Wsparcie kierujemy nie tylko do wielkich aglomeracji, ale przede wszystkim do miast średnich i małych. Dysponują  one skromniejszymi możliwościami rozwojowymi, często borykając się z problemami cywilizacyjnymi takimi jak smog, nadmierna emisja gazów cieplarnianych i hałas – zaznacza wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Sławomir Mazurek. – Samorządy, także w Wielkopolsce, coraz chętniej stawiają na zeroemisyjną komunikację lokalną, słusznie dostrzegając w tym szansę na ekorozwój swoich miast. Chętnie wspieramy ekologiczne i modernizacyjne aspiracje miast i miasteczek.

Projekty wsparte przez NFOŚiGW w Wielkopolsce zakładają łącznie zakup 25 ekologicznych autobusów: 22 o napędzie elektrycznym i 3 zasilane wodorem. Pojazdy będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, niektóre także klimatyzowane. Beneficjenci w ramach otrzymanych dotacji i pożyczek zakupią i zamontują również infrastrukturę do ładowania zeroemisyjnych pojazdów, w tym ładowarki mobilne, ładowarki do zajezdni, przyłącza i stacje transformatorowe. Przeprowadzone zostaną szkolenia dla kierowców i mechaników obsługujących nowe autobusy. Realizacja poszczególnych inwestycji – w zależności od miasta – zakończy się między 30 września 2023 r. a 30 września 2025 r. Efektem ekologicznym przedsięwzięć ma być istotne zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, redukcja emisji tlenków azotu oraz pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10).

Gniezno, Kórnik, Nowy Tomyśl stawiają na prąd

Przedsięwzięcie zakłada zakup do Gniezna 10 autobusów o napędzie elektrycznym. Dofinansowanie obejmie także infrastrukturę ładowania pojazdów (5 dwustanowiskowych ładowarek zajezdniowych, 2 ładowarki mobilne i 1 stacja transformatorowa). Przeszkolonych zostanie co najmniej 20 kierowców i 10 mechaników. Dotacja z NFOŚiGW: prawie 18,5 mln zł.

Gmina Kórnik zakupi 3 ekologiczne autobusy o napędzie elektrycznym i 3 ładowarki do zajezdni. Szkolenie obejmie co najmniej 18 osób, mających obsługiwać nowe autobusy. Dofinansowanie z NFOŚiGW: ponad 4,8 mln zł dotacji i prawie 3,6 mln zł pożyczki.

Nowy Tomyśl nabędzie 1 autobus o napędzie elektrycznym. Do jego ładowania posłużą 2 punkty zainstalowane na terenie Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej oraz 1 ładowarka mobilna. Szkolenie przejdą co najmniej 3 osoby. Dotacja z NFOŚiGW: ponad 1,5 mln zł.

Piła, Swarzędz, Września a ekologiczne autobusy

Piła planuje zakup 3 autobusów o napędzie wodorowym i 2 zasilane energią elektryczną. Na towarzyszącą infrastrukturę złożą się 3 punkty ładowania, w tym 1 ładowarka mobilna i 1 ładowarka dwustanowiskowa. Przeszkolonych będzie co najmniej 20 osób mających obsługiwać pojazdy. Dotacja z NFOŚiGW: niemal 9,6 mln zł.

Projekt przewiduje zakup 5 autobusów o napędzie elektrycznym do Swarzędza. W ramach inwestycji planuje się również zakup i montaż na terenie zajezdni autobusowej w Garbach 2 punktów ładowania. Szkolenie odbędzie co najmniej 10 kierowców i 5 mechaników. Dotacja z NFOŚiGW: 7,9 mln zł.

W ramach przedsięwzięcia Września zamierza kupić 1 ekologiczny autobus o napędzie elektrycznym + 1 ładowarkę (stacjonarną lub mobilną). Dofinansowanie z NFOŚiGW: prawie 1,8 mln zł dotacji i niemal 918 tys. zł pożyczki.

Gniezno, Kórnik, Nowy Tomyśl Piła, Swarzędz, Września dołączają do coraz liczniejszego grona miast korzystających z dofinansowania na zakup ekologicznych autobusów. Niedawno na Portalu Komunalnym pisaliśmy m.in. Bolesławcu, Głogowie i Legnicy.

Cel „Zielony Transport Publiczny”

Główny cel programu „Zielony Transport Publiczny” to zmniejszenie wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie zbiorowym, a w konsekwencji – poprawa stanu powietrza w ośrodkach miejskich. Upowszechnienie na liniach komunikacyjnych polskich miast autobusów, które nie emitują CO2, szkodliwych związków (m.in. tlenki azotu i siarki) oraz pyłów, stanowi jeden z ważnych czynników ograniczania zanieczyszczania powietrza i poprawy jakości życia mieszkańców.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024