Nowy kierunek rozwoju Polski: elektromobilność [WYWIAD]

Nowy kierunek rozwoju Polski: elektromobilność [WYWIAD]
Katarzyna Błachowicz
16.02.2018, o godz. 8:22
czas czytania: około 3 minut
0

Artur Michalski, wiceprezes NFOŚiGW zapowiada dofinansowania na ekologiczny transport. - Planowane dofinansowanie przedsięwzięć w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu to 9 mld zł - mówi.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Rynek elektromobilności nie rozwinie się bez aktywnego wsparcia państwa i dialogu z branżą. Jakie działania NFOŚiGW realizuje w tym zakresie?

Narodowy Fundusz już od prawie 29 lat wspiera rozmaite przedsięwzięcia służące ochronie środowiska. Jednym z takich obszarów jest transport niskoemisyjny, który jest w zainteresowaniu NFOŚiGW od kilku, a nawet kilkunastu lat. Oprócz korzyści środowiskowych rozwój elektromobilności w Polsce to szansa na wzrost innowacyjności naszej gospodarki. Elektromobilność tworzy na nowo rynek i przestrzeń działania dla rozwoju bezemisyjnego transportu.

Zgodnie ze Strategią Rozwoju Transportu do 2020 r., która wyznacza najważniejsze kierunki rozwoju transportu w Polsce, oraz po analizie dostępności na naszym rynku możliwych technologii stosowanych w transporcie publicznym Ministerstwo Środowiska – w uzgodnieniu z Narodowym Funduszem – zaproponowało wdrożenie projektów polegających na zakupie autobusów bezemisyjnych.

NFOŚiGW opracował i rozpoczął wdrażanie programu priorytetowego System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme). Część 2) GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny, którego głównym celem jest poprawa jakości powietrza.

Chciałbym przy tym podkreślić, że jesteśmy w bliskim kontakcie, zarówno z branżą, jak i z administracją centralną, tzn. oprócz Ministerstwa Środowiska to także resorty energii oraz rozwoju. Wszyscy interesariusze biorą czynny udział w ustalaniu, na co mają być przeznaczane pieniądze z Funduszu.

Do kogo adresowany jest ten program?

Emisje zanieczyszczeń z transportu są najbardziej odczuwalne na terenach zurbanizowanych. Obszary miejskie są szczególnie narażone na zanieczyszczenia związane z niską emisją. Przy tym należy również podkreślić, że na tych terenach zamieszkuje znacznie większa liczba ludności, gdyż w miastach jest największa gęstość zaludnienia.

Skierowanie pomocy w kierunku rozwoju elektromobilności będzie dotyczyć przede wszystkim miast, w związku z czym oprócz walorów prośrodowiskowych będzie miało także znaczenie społeczne, gdyż poprzez ograniczenie tego zanieczyszczenia powietrza w ośrodkach zurbanizowanych program ten wpłynie pozytywnie także na poprawę zdrowia mieszkańców.

Planowane jest dofinansowywanie przedsięwzięć zmierzających do obniżenia zużycia energii i paliw w publicznym transporcie zbiorowym w miastach – zarówno tych dotyczących taboru, polegających na zakupie nowych autobusów elektrycznych oraz szkoleniu kierowców pojazdów publicznego transportu zbiorowego z obsługi bezemisyjnego taboru, jak i tych dotyczących infrastruktury i zarządzania, a zatem polegających na modernizacji lub budowie stacji ładowania pojazdów publicznego transportu zbiorowego w zakresie dostosowania do autobusów elektrycznych. Przy czym – dodajmy – stacja ładowania wykorzystywana będzie wyłącznie do obsługi publicznego transportu zbiorowego.

A o jakich wielkościach środków na ten cel mówimy?

Budżet w ramach programu priorytetowego GEPARDBezemisyjny transport publiczny wynosi 200 mln zł, w tym 41 mln zł zarezerwowano na bezzwrotną formę dofinansowania, a 159 mln zł na zwrotne formy dofinansowania. Obecnie trwają prace nad szacowaniem budżetu na dofinasowanie przedsięwzięć w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT). Planowane dofinasowanie przedsięwzięć w ramach FNT to 9 mld zł, a w tym po połowie na bezzwrotne i zwrotne formy dofinansowania.

W ramach współpracy w zakresie organizowanego przez NCBiR programu „Bezemisyjny Transport Publiczny” NFOŚiGW przygotowuje program priorytetowy GEPARD II Część 1) „Wspieranie innowacyjnych rozwiązań w zakresie transportu bezemisyjnego”. Zarezerwowany budżet programu wynosi do 2,2 mld zł, w tym: do 1 mld zł jako bezzwrotna forma dofinansowania i do 1,2 mld zł jako zwrotna forma dofinansowania.


Z Arturem Michalskim, wiceprezesem Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, rozmawiała Katarzyna Błachowicz, redaktor prowadząca miesięcznik “Energia i Recykling”.

Pełna wersja wywiadu dostępna jest w lutowym miesięczniku “Energia i Recykling”.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ABRYS new [webinaria od 13.06.23]_AD1a

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Energia i recykling
css.php
Copyright © 2024