Jak zaznacza KE, długoterminowa wizja strategiczna ma służyć rozwijaniu się dostatniej, nowoczesnej, konkurencyjnej i neutralnej dla klimatu gospodarki. Europa może przewodzić w dążeniu do osiągnięcia tych celów wdrażając inwestycje w realistyczne rozwiązania technologiczne, wzmocnienie pozycji obywateli i dostosowanie działań politycznych w ważnych obszarach, tj. polityka przemysłowa, finanse i badania naukowe. KE podkreśla również, że w całym procesie istotne jest zagwarantowanie sprawiedliwości społecznej.
– Nie możemy bezpiecznie żyć na naszej planecie, jeśli jej klimat wymyka się nam spod kontroli. Nie oznacza to jednak, że aby ograniczyć emisje, musimy obniżyć standard życia Europejczyków. W ostatnich latach udowodniliśmy, że można ograniczać emisje, jednocześnie budując dobrobyt, tworząc wysokiej jakości lokalne miejsca pracy i poprawiając jakość życia obywateli. Europa będzie z pewnością dalej się zmieniać. Nasza obecna strategia dowodzi, że do 2050 r. możemy realistycznie oczekiwać, że Europa będzie zamożna i neutralna dla klimatu. Żaden Europejczyk ani region nie może przy tym pozostać w tyle – powiedział Maroš Šefčovič wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej.
Europa nie może pozostać w tyle
Z kolei Miguel Arias Cañete, komisarz do spraw polityki klimatycznej i energetycznej poinformował, że UE rozpoczęła już proces modernizacji i transformacji, aby stać się gospodarką neutralną dla klimatu, a dzisiaj stawiamy kolejny krok.
– Proponujemy, aby Europa stała się pierwszą dużą gospodarką świata, która do 2050 r. będzie neutralna dla klimatu – podkreśla komisarz. Jego zdaniem neutralność klimatyczna jest niezbędna, możliwa i leży w interesie Europy. Konieczne jest zatem osiągnięcie długoterminowych celów w zakresie temperatury określonych w porozumieniu paryskim. A umożliwią to nowoczesne technologie, również te, które są prawie gotowe do wdrożenia. Według Miguel Arias Cañete w interesie Europy jest zatem wyeliminowanie wydatków na import paliw kopalnych i inwestowanie w poprawę codziennego życia wszystkich Europejczyków. A żaden Europejczyk ani region nie może przy tym pozostać w tyle.
– UE będzie wspierać tych, którzy będą musieć ponieść koszty tej transformacji, tak abyśmy wszyscy byli gotowi na nowe warunki gospodarki neutralnej klimatycznie – powiedział Miguel Arias Cañete.
Violeta Bulc, Komisarz ds. transportu podkreśliła natomiast, ze w drodze do neutralności emisji należy kłaść nacisk na rozwój niskoemisyjnych i bezemisyjnych pojazdów oraz zwiększyć przepustowości sieci kolejowej, a także rozwijać alternatywne paliwa i inteligentną infrastrukturę.
Siedem strategicznych obszarów
Wizja przyszłości neutralnej dla klimatu jest zgodna z celem porozumienia paryskiego czyli utrzymaniem wzrostu temperatury znacznie poniżej 2°C i próbą obniżenia tego wzrostu do poziomu 1,5°C.
Jak informuje Komisja Europejska w ramach strategii długoterminowej przeanalizowano szereg możliwości dostępnych dla państw członkowskich. Zbadano, w jaki sposób możliwości te mogą przyczynić się do modernizacji gospodarki i poprawić jakość życia Europejczyków. Strategia ma też poprawić konkurencyjność gospodarki i przemysłu UE na rynkach światowych, zapewniając Europie wysokiej jakości miejsca pracy i zrównoważony wzrost.
Gospodarka neutralna dla klimatu wymaga wspólnych działań w siedmiu obszarach strategicznych takich jak: efektywność energetyczna; energia ze źródeł odnawialnych; czysta, bezpieczna i oparta na sieci mobilność; konkurencyjny przemysł i gospodarka o obiegu zamkniętym; infrastruktura i połączenia międzysystemowe; biogospodarka i naturalne pochłaniacze dwutlenku węgla; wychwytywanie i składowanie dwutlenku węgla w celu rozwiązania problemu pozostałych emisji.
Jaka przyszłość Europy?
Komisja Europejska zwraca się do Rady Europejskiej, Parlamentu Europejskiego, Komitetu Regionów i Komitetu Ekonomiczno-Społecznego o rozważenie wizji Europy neutralnej dla klimatu do 2050 r. Aby przygotować szefów państw i rządów UE na posiedzenie Rady Europejskiej 9 maja 2019 r. w Sybinie nt. przyszłość Europy. Ogólnoeuropejska dobrze przygotowana debata powinna pozwolić UE na przyjęcie i przedłożenie na początku 2020 r. ambitnej strategii na potrzeby Ramowej konwencji ONZ w sprawie zmian klimatu, zgodnie z założeniami porozumienia paryskiego.
Do końca 2018 r. państwa członkowskie mają przedłożyć KE projekty krajowych planów, które mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów w zakresie klimatu i energii na 2030 r. Plany te powinny być ukierunkowane przyszłościowo i powinny uwzględniać strategię długoterminową UE. Ponadto coraz więcej regionów, gmin i stowarzyszeń branżowych opracowuje własne wizje na 2050 r., które wzbogacą debatę i pozwolą ukształtować europejską odpowiedź na globalne wyzwanie dotyczące klimatu.
Komentarze (0)