Gdańsk: miejskie drogi za prywatne pieniądze

Gdańsk: miejskie drogi za prywatne pieniądze
szp
06.09.2018, o godz. 8:01
czas czytania: około 1 minuty
0

Gdy w mieście powstają osiedla mieszkaniowe, centra handlowe czy biurowe, zwykle przebudowywany jest system dróg. Samorządy mają możliwość egzekwowania ich realizacji od prywatnego inwestora. Gdański urząd przedstawił wyliczenie, że tylko w tym roku kwota umów zawartych na tego rodzaju inwestycje sięgnęła 54 mln zł.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Na mocy ustępu 1 art. 16 Ustawy o drogach publicznych (tzw. szesnastka) miasta i gminy mogą domagać się od prywatnych inwestorów budowy i finansowania drogi, jeśli w wyniku pozdrogowej inwestycji nastąpiła przebudowa drogi publicznej.

Obowiązek prywatnego inwestora

W Gdańsku każdy inwestor zobowiązany jest złożyć w zarządzie dróg analizę komunikacyjną projektowanej inwestycji niedrogowej, która jest następnie weryfikowana.

– Musimy wiedzieć, w jaki sposób wybudowanie na przykład domu czy centrum handlowego wpłynie na ruch na sąsiadującej drodze, jak będzie wyglądać ruch na pobliskich skrzyżowaniach – mówi Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.

Urzędnicy weryfikują analizę komunikacyjna, projekt budowlany i kosztorys prac drogowych i na ich podstawie przygotowywują umowa drogowę z konkretnymi kwotami.

Rekordowe Forum Gdańsk

Przez 10 lat miasto zawarło 376 umów na łączną kwotę ponad 450 mln zł. W roku 2018 podpisano 42 umowy na ponad 54 mln zł. Najwięcej związane z budową Forum Gdańsk, tylko umowa na potrzeby zapewnienia prawidłowej obsługi komunikacyjnej Forum opiewa na kwotę niemal 113 mln zł.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024