„Tradycyjnie wykonawcy realizujący na rzecz miasta zadania związane z usuwaniem śniegu i lodu z nawierzchni jezdni, chodników i dróg rowerowych pozostają w gotowości od 15 października, by w razie pogorszenia aury móc przystąpić do działania” – czytamy w komunikacie Urzędu Miasta Gdańsk.
Akcja „szklanka”
Na bieżąco monitorowane są prognozy pogody i odczyty ze stacji meteorologicznych, by nie tylko reagować w przypadku pojawienia się opadów śniegu, ale z wyprzedzeniem minimalizować ryzyko oblodzenia dróg. To szczególnie ważne w okresie, kiedy na wilgotnej za dnia nawierzchni po nocnych przymrozkach może powstać tzw. „szklanka”.
– Dzisiaj, w ostatnim tygodniu października, informujemy państwa o stanie gotowości do oczyszczania zimowego. To także okazja do tego, żeby przypomnieć, że nie wszystko jest odpowiedzialnością urzędu miejskiego, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni czy naszych wykonawców, takich jak firma PreZero. Także na właścicielach nieruchomości czy zarządcach obiektów ciążą obowiązki związane, chociażby z odśnieżaniem chodników przyległych do budynku – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent miasta Gdańsk.
Wyzwanie
W Gdańsku do odśnieżenia pozostaje niemal 1000 km i dróg, ale odśnieżane są także główne drogi rowerowe, których łączna długość to ponad 80 km. – To całkiem sporo kosztuje. Zima z przełomu 2023 i 2024 roku kosztowała na 24 miliony złotych. Te pieniądze wystarczyłyby na budowę przedszkola czy żłobka modułowego. Co roku ponosimy taki koszt po to, żeby było bezpiecznie – wyjaśnia Agnieszka Dulkiewicz.
Do łagodzenia negatywnych skutków zimy oprócz stale czuwających pracowników potrzebny jest odpowiedni sprzęt i środki chemiczne. Podobnie jak w poprzednich latach wykorzystywane będą pługoposypywarki, pługi, ciągniki, a przy bardzo dużych opadach także samobieżne ładowarki hydrauliczne i pługi wirnikowe. Przygotowane są również pojazdy do odśnieżania i uszorstniania dróg rowerowych. W sumie w zimowych akcjach do dyspozycji jest w gotowości 130 pojazdów.
Wśród środków chemicznych, którymi posypywane będą nawierzchnie jezdni, ciągów pieszych utrzymywanych przez miasto i głównych dróg rowerowych znajdują się przede wszystkim chlorek sodu (NaCl) – tzw. sól drogowa, a także mieszaniny chlorku sodu i chlorku wapnia (CaCl2) oraz kruszywo w postaci piasku. Każdy z tych środków może być stosowany do łagodzenia skutków zimy zgodnie z obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Środowiska z 27 października 2005 roku.
– W pełnej gotowości zimowej pozostajemy od 15 października do 15 maja, tak by zima w tym roku zaskoczyła naszych drogowców. W tym czasie 130 pojazdów przez 24 godziny i 7 dni w tygodniu są gotowe by ruszyć w miasto i wspomóc udrażnianie głównych ciągów komunikacyjnych – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta miasta Gdańsk ds. mobilności i bezpieczeństwa.
Komentarze (0)