Gorzów Wlkp. W niedzielę jubileuszowy piknik w Miejskim Zakładzie Komunikacji

Gorzów Wlkp. W niedzielę jubileuszowy piknik w Miejskim Zakładzie Komunikacji
MŁ/PAP
23.07.2024, o godz. 16:28
czas czytania: około 3 minut
0

W niedzielę 28 lipca na terenie Miejskiego Zakładu Komunikacji w Gorzowie Wlkp. odbędzie się piknik z okazji 125-lecia gorzowskich tramwajów. Organizatorzy przygotowali moc atrakcji dla całych rodzin – poinformował Dariusz Wieczorek z Wydziału Promocji i Informacji Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

„125 lat komunikacji tramwajowej w Gorzowie mija w poniedziałek (29 lipca), w przeddzień tej rocznicy, korzystając z dnia wolnego, organizujemy jubileuszowy piknik, na który serdecznie wszystkich zapraszam. Obiecuję, że pokażemy wszystko, czym dysponujemy” – zapewnił prezes gorzowskiego MZK Roman Maksymiak.

Bogaty program jubileuszowy

W programie pikniku m.in.: show akrobatyczny, widowisko teatralne, animacje dla dzieci i dla całych rodzin, zajęcia dla dzieci i młodzieży oraz przeciąganie tramwaju Twist przez strongmana. Gorzowski Ośrodek Technologiczny zorganizuje dla dzieci warsztaty naukowe.


 

Organizatorem pikniku są miasto Gorzów i Miejski Zakład Komunikacji. Impreza odbędzie się na terenie zajezdni MZK przy ul. Kostrzyńskiej od godz. 14 do 18; będzie można na nią dojechać darmową linią specjalną BIS obsługiwaną tego dnia przez zabytkowe tramwaje.

Podczas pikniku odbędzie się projekcja filmu o historii gorzowskich tramwajów. Będzie też okazja, by nabyć książkę wydaną z okazji 125-lecia tej formy komunikacji w Gorzowie Wlkp. Osoba, która wchodząc na piknik, otrzyma identyfikator z numerem 000125, dostanie to wydawnictwo w prezencie.

Historia miejskich tramwajów w Gorzowie Wlkp.

Z tejże książki można się dowiedzieć, że historia miejskich tramwajów w Landsbergu (obecnie Gorzów Wlkp.) sięga 1896 r., kiedy ówczesne władze miasta rozpoczęły rozmowy w tej sprawie. 29 lipca 1899 r. otwarto ruch na trzech liniach. Trasy były jednotorowe z mijankami. Do obsługi linii zamówiono w fabryce Herbrand w Kolonii 10 wagonów silnikowych.

W kolejnych latach sieć tramwajowa była rozbudowywana. W 1926 r. dzięki nowemu mostowi na Warcie możliwe stało się przedłużenie trasy z Rynku na Zamoście do mostu na Kanale Ulgi i ulicy Kobylogórskiej (wówczas Kanalbrücke). Na potrzeby nowej trasy sprowadzono wówczas z Düsseldorfu sześć nowych wagonów silnikowych, z których trzy przebudowano następnie na doczepne.

W 1943 r. w mieście uruchomiono trolejbusy, które w zamierzeniu miały zastąpić wyeksploatowane tramwaje, ale brak odpowiedniej liczby pojazdów sprawił, że ruch tramwajowy nadal był utrzymywany w relacji Rynek – ul. Kobylogórska.

Po zakończeniu wojny w mieście zdecydowano się zlikwidować trakcję trolejbusową i przywrócić kursowanie tramwajów na wszystkich trasach. Majątek poniemiecki przejęło Zjednoczenie Energetyczne Okręgu Poznańskiego, które w oparciu o ocalały tabor 1 maja 1947 r. przywróciło kursowanie tramwajów.

Zły stan infrastruktury sprawił jednak, że w grudniu 1948 r. wstrzymano kursowanie tramwajów. Miasto powołało wówczas Zakład Komunikacji Miejskiej, zainwestowało w tabor i 31 grudnia 1949 r. tramwaje wróciły na gorzowskie tory.

Dekada lat 50. minionego wieku przyniosła budowę nowej linii do Zakładów Włókien Chemicznych „Stilon” w 1952 r., przedłużonej trzy lata później do elektrowni przy ulicy Walczaka. Do tego wyeksploatowane, przedwojenne wagony zastąpiły pierwsze fabrycznie nowe wagony rodziny 4N, produkowane w Chorzowie.

W latach 60. XX wieku zajezdnia przy ulicy Składowej była już za mała i zapadła decyzja o budowie nowej. Ta została oddana do użytku w 1972 r. przy ul. Kostrzyńskiej i funkcjonuje do dziś. W tym samym okresie rozbudowano sieć tramwajową i skierowano do ruchu nowe szybkobieżne wagony 105N oraz przegubowe 102Na.

W latach 90. MZK kupił używane wagony z niemieckiego Kassel. Mimo swojego wieku były one wówczas wciąż w dobrym stanie i kilka z nich nadal jest używanych.

Na początku XXI wieku podjęto decyzję o modernizacji całej sieci tramwajowej i zakupie nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów Pesa 2015N Twist. Do obsługi czterech linii tramwajowych MZK ma 14 wagonów niskopodłogowych Pesa 2015N, sześć przegubowych 6EGTW oraz dwa przegubowe 6ZGTW.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024