Jak informuje PAP, decyzja ma związek z planami uruchomienia linii kolei dużych prędkości na odcinku między Sieradzem w woj. łódzkim, a Kaliszem i Poznaniem (Wielkopolska). Trasa ma powstać w 2031 r.
W obronie starego dworca
Stary budynek dworca kolejowego Poznań Główny zamknięto w 2013 roku, jego funkcję przejął otwarty rok wcześniej obiekt, w którym mieści się m.in. galeria handlowa. Nowy dworzec od początku był krytykowany przez pasażerów, mieszkańców i społeczników m.in. za brak funkcjonalności.
Według krytyków nowy dworzec (ze względu na kształt pogardliwie nazywany „chlebakiem”) to bardziej centrum handlowe, a nie miejsce przyjazne dla pasażerów. Powierzchni dla nich w nowym obiekcie jest niewiele – w porównaniu do gigantycznych rozmiarów powierzchni handlowej, z której korzystają znane sieciowe marki i drobniejsi sklepikarze.
Dodatkowo stary dworzec stoi pośrodku między wszystkimi peronami, blisko stacji Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST) a nowy dworzec na skraju całego terenu dworcowego. Daleko stamtąd na najbardziej skrajne perony od strony zachodniej, daleko do ul. Głogowskiej (głównej arterii okolicy), daleko do terenów Międzynarodowych Targów Poznańskich i daleko do stacji i węzła przesiadkowego PST.
Wsłuchując się w głosy krytyki w lutym 2020 r. władze Poznania i zarząd PKP podpisały list intencyjny ws. przebudowy starego budynku dworca i przywrócenia mu funkcji obsługi pasażerów. Przebudowa miała zostać zrealizowana do końca 2023 r.
Zmiana planów
Wygląda jednak na to, że plany się zmieniły. I ma to związek z planami Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). – Taka informacja została przekazana przez zarząd PKP i PKP PLK. Po wielomiesięcznych negocjacjach i próbach zmierzenia się z tematem i kolei szybkich prędkości, i większego ruchu tej kolei poznańskiej, metropolitalnej – powiedział w rozmowie z Radiem Poznań Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
W ramach CPK powstać ma kolej łącząca Warszawę, Łódź i Poznań. Na trasie zaplanowano przystanek w okolicach nowo – powstającego megalotniska Centralnego Portu Komunikacyjnego. Doprowadzenie magistrali do Poznania zwiększy liczbę połączeń i pasażerów obsługiwanych przez poznański dworzec. Miejsce po starym dworcu ma zostać wykorzystane do ich obsługi.
Co na to władze Poznania? Na razie przyjęły postawę wyczekującą. – Stary budynek był projektowany właściwie dla miasta z przyległościami przy 140 tysiącach mieszkańców. Nie da się tego tak naprawdę przeprojektować, przebudować w taki sposób, żeby to mogło obsłużyć milion mieszkańców. A dzisiaj tyle liczy Poznań z gminami ościennymi. Stąd przyjmuję ze zrozumieniem informację PKP i PLK, ale sądzę, że te szczegóły, projekt, jak to będzie wyglądało, będzie przedstawiony opinii publicznej. Czekamy na to – mówił Jacek Jaśkowiak w radiowym wywiadzie.
Projekt budynku starego dworca opracowano w 1870, a jego realizacja trwała od 1874 do 16 listopada 1879. Dworzec Poznań Główny jest (po Wrocławiu Głównym) drugą co do wielkości obsługiwanego ruchu pasażerskiego stacją Polski.
Komentarze (0)