Historyczny „stary dworzec” w Poznaniu do wyburzenia?

Historyczny „stary dworzec” w Poznaniu do wyburzenia?
Bartłomiej Leśniewski
03.08.2023, o godz. 11:38
czas czytania: około 3 minut
0

Służył poznaniakom 130 lat, od 12 jego funkcję przejął nowy obiekt – mowa o „starym dworcu” w Poznaniu. Dziś PKP i PKP PLK planują jego wyburzenie, tłumacząc swą decyzje zapotrzebowaniem miejsca na dodatkowe tory dla połączeń regionalnych oraz kolei dużych prędkości.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Jak informuje PAP, decyzja ma związek z planami uruchomienia linii kolei dużych prędkości na odcinku między Sieradzem w woj. łódzkim, a Kaliszem i Poznaniem (Wielkopolska). Trasa ma powstać w 2031 r.

W obronie starego dworca

Stary budynek dworca kolejowego Poznań Główny zamknięto w 2013 roku, jego funkcję przejął otwarty rok wcześniej obiekt, w którym mieści się m.in. galeria handlowa. Nowy dworzec od początku był krytykowany przez pasażerów, mieszkańców i społeczników m.in. za brak funkcjonalności.

Według krytyków nowy dworzec (ze względu na kształt pogardliwie nazywany „chlebakiem”) to bardziej centrum handlowe, a nie miejsce przyjazne dla pasażerów. Powierzchni dla nich w nowym obiekcie jest niewiele – w porównaniu do gigantycznych rozmiarów powierzchni handlowej, z której korzystają znane sieciowe marki i drobniejsi sklepikarze.

Dodatkowo stary dworzec stoi pośrodku między wszystkimi peronami, blisko stacji Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST) a nowy dworzec na skraju całego terenu dworcowego. Daleko stamtąd na najbardziej skrajne perony od strony zachodniej, daleko do ul. Głogowskiej (głównej arterii okolicy), daleko do terenów Międzynarodowych Targów Poznańskich i daleko do stacji i węzła przesiadkowego PST.

Wsłuchując się w głosy krytyki w lutym 2020 r. władze Poznania i zarząd PKP podpisały list intencyjny ws. przebudowy starego budynku dworca i przywrócenia mu funkcji obsługi pasażerów. Przebudowa miała zostać zrealizowana do końca 2023 r.

Zmiana planów

Wygląda jednak na to, że plany się zmieniły. I ma to związek z planami Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). – Taka informacja została przekazana przez zarząd PKP i PKP PLK. Po wielomiesięcznych negocjacjach i próbach zmierzenia się z tematem i kolei szybkich prędkości, i większego ruchu tej kolei poznańskiej, metropolitalnej – powiedział w rozmowie z Radiem Poznań Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

W ramach CPK powstać ma kolej łącząca Warszawę, Łódź i Poznań. Na trasie zaplanowano przystanek w okolicach nowo – powstającego megalotniska Centralnego Portu Komunikacyjnego. Doprowadzenie magistrali do Poznania zwiększy liczbę połączeń i pasażerów obsługiwanych przez poznański dworzec. Miejsce po starym dworcu ma zostać wykorzystane do ich obsługi.

Co na to władze Poznania? Na razie przyjęły postawę wyczekującą. – Stary budynek był projektowany właściwie dla miasta z przyległościami przy 140 tysiącach mieszkańców. Nie da się tego tak naprawdę przeprojektować, przebudować w taki sposób, żeby to mogło obsłużyć milion mieszkańców. A dzisiaj tyle liczy Poznań z gminami ościennymi. Stąd przyjmuję ze zrozumieniem informację PKP i PLK, ale sądzę, że te szczegóły, projekt, jak to będzie wyglądało, będzie przedstawiony opinii publicznej. Czekamy na to – mówił Jacek Jaśkowiak w radiowym wywiadzie.

Projekt budynku starego dworca opracowano w 1870, a jego realizacja trwała od 1874 do 16 listopada 1879. Dworzec Poznań Główny jest (po Wrocławiu Głównym) drugą co do wielkości obsługiwanego ruchu pasażerskiego stacją Polski.


Wrocław Główny najpopularniejszą stacją Polski

 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024