Kanada/ Rząd zapowiada dodatkowe cła na chińskie samochody elektryczne

Kanada/ Rząd zapowiada dodatkowe cła na chińskie samochody elektryczne
E. M./pap
27.08.2024, o godz. 10:16
czas czytania: około 2 minut
0

Kanada wprowadzi dodatkowe cła wynoszące 100 proc. na samochody elektryczne produkowane w Chinach – poinformował w poniedziałek premier Justin Trudeau. Dodatkowe opłaty celne w wysokości 25 proc. obejmą też import stali i aluminium z tego kraju.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Trudeau powiedział, że cła będą obowiązywać od 1 października w odniesieniu do wszystkich pojazdów elektrycznych produkowanych w Chinach, a także do części samochodów z napędem hybrydowym, zarówno osobowych, jak i autobusów, ciężarówek i samochodów dostawczych.

Wypowiadając się podczas wyjazdowego posiedzenia rządu w Halifaksie, premier podkreślił, że cła będą nakładane, „by wyrównać pole dla kanadyjskich pracowników” i umożliwić obecność kanadyjskiego sektora samochodów elektrycznych na konkurencyjnym rynku.

Dodatkowe cła

Od 15 października Kanada nałoży też dodatkowe cła w wysokości 25 proc. na import stali i aluminium z Chin.

Pod koniec czerwca wicepremierka Chrystia Freeland poinformowała o przygotowaniach do wprowadzenia dodatkowych ceł na samochody elektryczne importowane z Chin; w lipcu trwały konsultacje w tej sprawie. Freeland mówiła wówczas, że „kanadyjscy robotnicy i sektor motoryzacyjny stoją wobec nieuczciwej konkurencji wynikającej z prowadzonej przez Chiny polityki nadprodukcji, podważającej zdolność kanadyjskiego sektora samochodów elektrycznych do konkurencji na rynku krajowym i rynkach zagranicznych”.

Po wprowadzeniu przez Unię Europejską i USA dodatkowych ceł na samochody elektryczne sprowadzane z Chin rząd Kanady obawiał się, że część chińskiego eksportu, która trafiała dotychczas na rynki amerykański i europejski, może zostać przerzucona na rynek kanadyjski.

USA zapowiedziały 14 maja zwiększenie ceł o 100 proc. od 1 sierpnia, a 12 czerwca Komisja Europejska zapowiedziała wprowadzenie przejściowych dodatkowych ceł już od 4 lipca, przed ostateczną decyzją, która zapadnie jesienią.

Obecnie z Chin trafiają do Kanady wyłączne samochody Tesla produkowane w Szanghaju, ale chińskie firmy są również dostawcami akumulatorów i komponentów do produkcji samochodów elektrycznych, co oznacza konkurencję dla produkcji, w którą Kanada znacząco inwestowała w minionych latach.

Produkcja w Kanadzie 

Produkcja samochodów w Kanadzie daje pracę ponad 125 tys. osób; to sektor z silnymi związkami zawodowymi, a potencjał kanadyjskiego łańcucha dostaw w produkcji samochodów elektrycznych jest uważany za pierwszy na świecie. Od 2020 r. w projekty w sektorze samochodów elektrycznych w Kanadzie zainwestowano ponad 46 mld CAD, a rządy zobowiązały się do 53 mld CAD ulg podatkowych dla inwestorów, subsydiów i inwestycji kapitałowych. Rząd federalny i rządy prowincji rozwijają też wydobycie surowców, jednocześnie zamykając dostęp chińskim firmom do wydobywanych w Kanadzie minerałów krytycznych.

Od 2020 r. Chiny stały się największym producentem i eksporterem samochodów elektrycznych, a ich sektor jest silnie wspierany przez rządowe subsydia – podawał wcześniej rząd w komunikacie. W 2023 r. wartość chińskiego eksportu samochodów elektrycznych wyniósł w przeliczeniu 47,2 mld CAD, podczas gdy w 2018 r. było to 0,2 mld CAD.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024