Obwodnica Chmielnika zostanie wybudowana jako jednojezdniowa droga klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym) o długości około 5,8 km. Inwestycja jest planowana po zachodniej stronie miasta w ciągu dróg krajowych nr 73 i 78. Początek obwodnicy zaplanowano na włączeniu do nowego ronda, gdzie rozpoczyna się wschodnia obwodnica Chmielnika w ciągu drogi wojewódzkiej nr 765.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Chmielnika jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu dróg krajowych.
Droga krajowa nr 78 to ważne połączenie z aglomeracją śląską, natomiast droga krajowa nr 73 stanowi ważne połączenie regionalne pomiędzy Kielcami a autostradą A4 i województwem podkarpackim.
Obwodnica Osieka zostanie wybudowana po południowej stronie miasta, jako jednojezdniowa droga klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym) o długości około 3,2 km.
Celem budowy obwodnicy Osieka jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu drogi krajowej nr 79. Osiek przez lata stanowił tzw. wąskie gardło na tej trasie – ostre zakręty uniemożliwiały sprawny i bezpieczny ruch drogowy w tym miejscu. Nowa inwestycja ułatwi jazdę pomiędzy Sandomierzem a Krakowem.
Dla obu inwestycji nie były prowadzone prace przygotowawcze. Ogłoszenie przetargów na wybór wykonawców tych zadań jest planowane na koniec 2023 r.
W ramach Programu budowy 100 obwodnic w województwie świętokrzyskim powstaną 4 obwodnice:
- Wąchocka w ciągu drogi krajowej nr 42,
- Chmielnika w ciągu dróg krajowych 73/78,
- Osieka w ciągu drogi krajowej 79,
- Starachowic w ciągu drogi krajowej nr 42.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury
Komentarze (0)