Kontrole szamb i przydomowych oczyszczalni. Problemy gmin

Kontrole szamb i przydomowych oczyszczalni. Problemy gmin
R.G.
06.05.2024, o godz. 14:17
czas czytania: około 5 minut
0

Jak informuje Instytut Edukacji Środowiskowej, Bank Gospodarstwa Krajowego, we współpracy z IEŚ przygotował raport pod nazwą „Stan przeprowadzania kontroli opróżniania zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków”, obrazujący rzeczywisty stan kontroli, przeprowadzanych przez gminy w całej Polsce w nieruchomościach wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe lub przydomowe oczyszczalnie ścieków.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Z raportu wynika, że ponad 10 milionów mieszkańców Polski nie ma podłączenia do kanalizacji, a wytwarzane przez nich ścieki jedynie w ok. 8% trafiają do oczyszczalni.

Skalę powyższego ściekowego problemu w Polsce potwierdza też badanie stanu technicznego stacji zlewnych, które zrealizował w 2023 roku Bank Gospodarstwa Krajowego we współpracy z Instytutem Edukacji Środowiskowej i Kancelarią Prawną Jędrzej Bujny..

Przy czym, kontrola ilości i miejsca pochodzenia ścieków była i jest utrudniona, a stacje zlewne, do których trafiają ścieki w ponad 89% nie spełniają wymogów rozporządzenia Ministra Infrastruktury określającego m.in. zasady potwierdzania zrzutu nieczystości.

Umowy i regularne opróżnianie 

Na mocy nowelizacji Ustawy Prawo wodne i niektórych innych ustaw, która weszła w życie 9 sierpnia 2022 roku, wprowadzono nowe obowiązki kontrolne i sprawozdawcze dla gmin.

Obejmują one m.in. kontrolę, czy właściciele posesji, na której znajduje się zbiornik bezodpływowy lub przydomowa oczyszczalnia ścieków mają podpisaną umowę z firmą asenizacyjną na odbiór nieczystości ciekłych i czy opróżnianie zbiorników odbywa się regularnie. A w przypadku braku umowy bądź też braku potwierdzeń wywozu nieczystości, gminy mają do dyspozycji szereg instrumentów prawnych takich jak np. wywóz zastępczy.

Gminy zobowiązane są też do kontroli szamb i przydomowych oczyszczalni ścieków minimum raz na dwa lata. Natomiast pierwszy cykl kontroli powinien zakończyć się do 9 sierpnia 2024 rok.

Weryfikacja kontroli i sprawozdawczości

W nawiązaniu do powyższego, BGK i idea 3W, we współpracy z Instytutem Edukacji Środowiskowej podjęli się sprawdzenia tego, jak w praktyce gminy radzą sobie z nowymi obowiązkami kontrolnymi i sprawozdawczymi wynikających z nowelizacji Ustawy Prawo wodne i innych aktów prawnych, które weszły w życie w sierpniu 2022 roku.

Wnioski zawarto w raporcie pt. „Stan przeprowadzania kontroli opróżniania zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków”.

– Przyjęte przepisy, w zakresie zarządzania nieczystościami płynnymi były długo wyczekiwanym krokiem w kierunku uporządkowania systemu obiegu nieczystości płynnych na terenach nieskanalizowanych – zauważa Agata Sobolewska, ekspert zespołu 3W odpowiedzialna za obszar wody. – Jakość wody, z której codziennie korzystamy, ma istotne znaczenie dla jakości naszego zdrowia i życia, dlatego trzeba zadbać o każdy element w procesie obiegu. Opublikowany przez BGK we współpracy z IEŚ raport zwiera ocenę nie tylko stanu przygotowania gmin do wypełniania nowych obowiązków, ale także diagnozę luk procesu kontroli i problemy, z którymi spotykają się gminy, dostosowując się do nowych regulacji – dodaje Agata Sobolewska.

Podobnego zdania jest Wojciech Witowski, prezes Instytutu Edukacji Środowiskowej, który dodaje, że badanie pokazuje, że pomimo istotnych zmian w przepisach prawnych, wiele samorządów nadal zmaga się z implementacją efektywnego systemu kontroli.

– Gminy nie posiadają też planów kontroli i narzędzi, które ułatwiłyby wypełnienie obowiązków ustawowych – podkreśla prezes IEŚ. – Jest to niepokojące, biorąc pod uwagę bliski termin zakończenia pierwszego cyklu kontrolnego w sierpniu tego roku.

Skontrowano zaledwie 25% posesji

Jak wynika z raportu pt. „Stan przeprowadzania kontroli opróżniania zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków”, w całym 2023 roku skontrolowanych zostało zaledwie 25% posesji podlegających kontroli.

I aż 1/4 gmin nie przygotowała planu kontroli, który znacznie ułatwiłby i przyspieszył pracę w tym zakresie. Natomiast 11% przebadanych gmin nie przeprowadziło żadnej kontroli, a czas na ich zakończenie minie 9 sierpnia 2024 roku. Warto wspomnieć, że za niedopełnienie tego obowiązku samorządom grożą wysokie kary finansowe.

Brak środków i personelu

Jak zauważają autorzy raportu, pomocne w wypełnianiu nowych obowiązków ustawowych są narzędzia informatyczne, które automatyzują prowadzenie ewidencji zbiorników, a także usprawniają przeprowadzenie kontroli posesji na terenie gminy. Jednak niewiele gmin w Polsce korzysta z takich narzędzi.

Oprócz braku odpowiednich narzędzi do skutecznej kontroli, gminy zmagają się również z niewystarczającą liczbą pracowników oddelegowanych do przeprowadzania kontroli.

Samorządy przeznaczają na kontrole aż 1/3 etatu, co generuje koszt w wysokości 2 500 zł miesięcznie. Rocznie wywiązanie się z ustawowego obowiązku w tym zakresie średnio kosztuje gminę 30 000 zł. A zatem, w skali całego kraju, gminy na przeprowadzenie kontroli posesji, na których znajdują się zbiorniki bezodpływowe lub przydomowe oczyszczalnie ścieków, wydają ponad 75 mln zł rocznie. Nie jest to jednak wydatek jednorazowy – zgodnie z ustawą samorządy muszą wykonywać kontrole raz na dwa lata.

Ankiety z początku 2024 roku

Na początku 2024 roku Instytut Edukacji Środowiskowej przy współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego i Ideą 3W, przeprowadził badanie ankietowe wśród jednostek samorządu terytorialnego, które odpowiedzialne są za gospodarkę ściekową w gminach.

Pytania zawarte w ankiecie dotyczyły: stanu realizacji obowiązku uchwalenia regulaminu, procesu aktualizacji ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków, liczby przeprowadzonych kontroli, zakresu zakończonych kontroli, liczby pracowników, którzy zostali oddelegowani do przeprowadzenia kontroli właścicieli posesji położonych na terenach nieskanalizowanych.

Badanie skierowano do wszystkich samorządów w Polsce. W efekcie, powstał raport opracowany na podstawie 1227 odpowiedzi dotyczących stanu prowadzonych kontroli udzielonych udzielonych przez 49,54% wszystkich gmin w Polsce.

Inicjatywa 3W BGK

Dodajmy, że Inicjatywa 3W Banku Gospodarstwa Krajowego koncentruje się na 3 kluczowych substancjach, które są fundamentem życia na ziemi: Wodzie, Wodorze i Węglu (3W).

Idea 3W wspiera świat nauki, biznesu i administracji w rozwoju nowoczesnych technologii, które stosowane są w przemyśle, energetyce i medycynie. Ma za zadanie budować i integrować społeczność utalentowanych naukowców, ambitnych studentów, odważnych przedsiębiorców, wizjonerskich organizacji pozarządowych i odpowiedzialnych przedstawicieli sektora publicznego, instytucji finansowych oraz aktywizować społeczeństwo.

Działania pasjonatów z IEŚ

Instytut Edukacji Środowiskowej natomiast to jednostka powołana przez pasjonatów ochrony zasobów wodnych, skupiająca wokół siebie ekspertów branżowych i naukowców.

Instytut prowadzi działania informacyjne, promocyjne i edukacyjne. Jego eksperci analizują i publikują dane, artykuły i mapy z zakresu ochrony środowiska, wspierają prace badawczo-rozwojowe i badania naukowe dotyczące rozwiązań ekologicznych i ochrony środowiska, a także wspomagają wiedzą i doświadczeniem podmioty zainteresowane wprowadzaniem i upowszechnianiem rozwiązań ekologicznych.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Woda i ścieki
css.php
Copyright © 2024