Reklama

AD1A KUBOTA 04.03-04.04.24

Kontynuacja przebudowy centrum Poznania. Będzie więcej zieleni

Kontynuacja przebudowy centrum Poznania. Będzie więcej zieleni
29.09.2020, o godz. 8:38
czas czytania: około 3 minut
0

Na pierwszy kwartał przyszłego roku przewidziane jest rozpoczęcie realizacji kolejnego etapu rozbudowy ul. Św. Marcin w Poznaniu. Ogłoszono przetarg, który wyłoni wykonawcę prac budowlanych na odcinku pomiędzy ul. Ratajczaka i al. Marcinkowskiego wraz z przebudową fragmentu alei Marcinkowskiego na odcinku od ul. Św. Marcin do placu Wolności.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B KUBOTA 04.03-04.04.24

Jak informują Poznańskie Inwestycje Miejskie celem przebudowy jest wydobycie potencjału śródmieścia, poprawa infrastruktury technicznej oraz, co szczególnie ważne, wprowadzenie zieleni wysokiej i niskiej w tę część miasta.

W ramach inwestycji poszerzone zostaną chodniki, przebudowana jezdnia, wymienione i przesunięte zostanie torowisko tramwajowe, wyznaczony zostanie ciąg przeznaczony dla ruchu rowerowego, infrastruktura podziemna ulegnie modernizacji i wymianie, pojawi się nowe oświetlenie. Głównym założeniem realizacji jest ponadto podniesienie bezpieczeństwa poprzez zwiększenie udziału ruchu pieszych i rowerzystów.

Ulica, deptak, parking, miejsce spotkań

Pomiędzy ul. Ratajczaka i Podgórną zostanie wprowadzona strefa zamieszkania, czyli przestrzeń publiczna łączącą funkcje ulicy, deptaku, parkingu i miejsca spotkań mieszkańców. Na pozostałym odcinku ruch odbywać się będzie z maksymalną prędkością 30 km/h. Poprzez rozbudowę sieci monitoringu wizyjnego zwiększy się również bezpieczeństwo na terenie objętym inwestycją.

– Dzięki przyjętym rozwiązaniom na przebudowanym terenie wyeliminowany zostanie ruch tranzytowy oraz ograniczony indywidualny ruch samochodowy na rzecz transportu publicznego. Pozwoli to na zwiększenie ruchu pieszego i rowerowego w śródmieściu. W efekcie prac powstanie przestrzeń przyjazna dla przechodniów, również dla osób z niepełnosprawnościami. Poprawi się estetyka przestrzeni placów i ulic, zwiększy się ilość zieleni. Zmiany będą stymulowały okoliczny handel i usługi – mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Zmiany na ul. Św. Marcin

Przebudowany fragment ul. Św. Marcin będzie miał jednokierunkową jezdnią, jedno torowisko tramwajowe (drugie, dziś nieczynne, zostanie zlikwidowane) i szerokie chodniki. Nawierzchnia jezdni, torowiska, chodnika i kontrapasa rowerowego będzie nawiązywała wzorem do odnowionego wcześniej odcinka ulicy, ale zostanie wykonana z jednobarwnej kostki kamiennej z granitu strzelińskiego. Jedynie na południowym odcinku chodnika, od ul. Piekary do kościoła pod wezwaniem św. Marcina, będzie wykonana z kostki bazaltowej i płyt granitowych. Nawiąże to do układu nawierzchni przed kościołem.

Na przeznaczonym do przebudowy odcinku ul. Św. Marcin pojawią się donice z zielenią niską. Zaprojektowano 4 koperty postojowe: 2 przeznaczone dla dostaw oraz 2 dla obsługi autobusów turystycznych, a w rejonie kościoła – sugerowane przejścia dla pieszych przez ul. Piekary oraz ul. Św. Marcin.

Wykonawca prac, ze zdemontowanych wcześniej i zmagazynowanych starych bloków kamiennych, odbuduje schody przy kościele pod wezwaniem św. Marcina. Obok nich zaprojektowano znak świetlny w formie prostopadłościennego, aluminiowego pylonu z przeszkloną gablotą, w której umieszczona zostanie makieta kościoła wraz z historyczną wieżą, zrekonstruowaną na podstawie materiałów archiwalnych. Zwieńczenie pylonu stanowić ma reflektor rzucający po zmroku w górę słup światła.

Naprzeciwko kościoła, u zbiegu ul. Św. Marcin i al. Marcinkowskiego, na słupie oświetleniowo-trakcyjnym zaplanowano montaż projektora mappingu świetlnego. Będzie wyświetlał rysunek rzutu historycznej wieży kościelnej na posadzkę i schody przed kościołem.

Odmienione i bardziej zielone Al. Marcinkowskiego

Większość nawierzchni jezdni torowiska, chodnika i kontrapasa rowerowego od ul. Św. Marcin do Podgórnej pokryje – podobnie jak na ul. Św. Marcin – kostka z granitu strzelińskiego. Nowy tor tramwajowy w al. Marcinkowskiego, pomiędzy ul. Św. Marcin a pl. Wolności, przebiegał będzie w linii prostej.

Na przebudowanej al. Marcinkowskiego zaprojektowano 16 miejsc postojowych, w tym 3 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami. Po zachodniej stronie alei, na wysokości przystanku tramwajowego, zaplanowano lokalizację stacji Poznańskiego Roweru Miejskiego na 14 stanowisk.

Najbardziej spektakularne zmiany zajdą na Alejach Marcinkowskiego. Zmieni się nawierzchnia ulicy, zgodnie z historycznie odrestaurowaną w minionym dziesięcioleciu częścią. Pojawi się piękna wielobarwna i wzorzysta posadzka z naturalnego kamienia oraz nasadzonych zostanie 36 dorodnych dębów kolumnowych, które stworzą nową perspektywę widokową na gmach Muzeum Narodowego i ul. Paderewskiego. 13 klonów pospolitych, które dziś tam rosną, zostanie przesadzonych w miejsce wskazane przez Zarząd Zieleni Miejskiej. Na przebudowanym obszarze pojawią się także m.in. berberysy i irgi, założone zostaną też kwietniki i trawniki.

Według przyjętego harmonogramu roboty budowlane związane z realizacją tego etapu Programu Centrum mają ruszyć w I kwartale 2021 roku. Ich zakończenie planowane jest na III kwartał 2022 roku.

Inwestycja prowadzona jest z inicjatywy Miasta Poznania. Finansowana jest w części z funduszy unijnych.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Zieleń miejska
css.php
Copyright © 2024