Umowę podpisali prezydent Koszalina Piotr Jedliński i prezes zarządu Nextbike Polska SA w restrukturyzacji Tomasz Wojtkiewicz. Ofertę tej firmy wybrano spośród dwóch złożonych w przetargu nieograniczonym.
Koszaliński Rower Miejski po raz trzeci
Zamówienie zakłada realizację usługi polegającej na zorganizowaniu, uruchomieniu, zarządzaniu, eksploatacji, pobieraniu opłat, utrzymaniu i obsłudze urządzeń związanych z funkcjonowaniem trzeciej edycji systemu Koszaliński Rower Miejski (KRM).
Spółka Nextbike, która obsługiwała KRM w poprzednich dwóch edycjach, zobowiązała się zrealizować zadanie za ponad 3,1 mln zł. System w trzeciej trzyletniej edycji ma ruszyć 1 kwietnia, w kolejnych dwóch latach 1 marca. Sezony rowerowe będą się kończyć 30 listopada.
– 20 stacji, 170 rowerów, z tego 15 wyposażonych w foteliki dziecięce. To pozostaje. Zasady obsługi się zmienią, nie będzie terminali na stacjach. Trzy lokalizacje ulegają likwidacji, w ich miejsce powstają trzy nowe. Kierowaliśmy się przede wszystkim frekwencją, liczbą wypożyczeń na tych stacjach – poinformował prezydent Koszalina.
Jedliński przekazał, że znikają stacje: Chełmoniewo, Zagórzyno i Żytnia. Pojawią się nowe – przy ul. Fałata (przy Państwowej Straży Pożarnej), na rogu ulic Wańkowicza i Władysława IV, a także przy ul. Kretomińskiej na niedawno powstałym osiedlu.
Rower czwartej generacji
Wojtkiewicz zaznaczył, że spółka wprowadza do Koszalina rower czwartej generacji.
– Nasze rowery wyposażone są w jednostki sterujące, które pozwalają namierzać te rowery, ale tez wypożyczać je bezpośrednio bez pomocy terminala – powiedział prezes zarządu Nextbike.
Pytany o to, czy rezygnacja z terminali nie stanowi wykluczenia cyfrowego dla części użytkowników, wskazał, że terminal byłby niewspółmiernym wydatkiem dla samorządu w stosunku do oczekiwanych korzyści. – Telefon to nasz pilot do wszystkiego i technologia idzie w tym kierunku – ocenił.
Wojtkiewicz dodał, że rower miejski będzie zintegrowany z Koszalińską Kartą Mieszkańca. Jej posiadacze będą mieć dodatkowe 15 minut darmowego wypożyczenia, czyli w sumie 30 minut bezpłatnej jazdy. Pozostali za darmo skorzystają z roweru przez pierwszych 15 minut.
Uzupełnienie komunikacji zbiorowej
Z dotychczasowych analiz spółki wynika, że w Koszalinie ok. 89 proc. użytkowników roweru miejskiego nie przekraczało czasu darmowego wypożyczenia. W ocenie Wojtkiewicza jest to ogólnie przyjęty trend, bo “rower miejski jest uzupełnieniem komunikacji zbiorowej”.
Szef Nextbike Polska poinformował, że 13 proc. mieszkańców Koszalina dotychczas zarejestrowało się do systemu.
– Korzysta z niego więcej. Turyści, którzy odwiedzają Koszalin, bez konieczności rejestracji mogą korzystać z roweru za pomocą aplikacji Nextbike. Ona obsługuje w tej chwili ponad 300 miast w 27 krajach Europy, w tym 70 miast w Polsce – przekazał Wojtkiewicz.
W 2023 r. w ramach systemu KRM wypożyczano rowery ponad 38 tys. razy. Użytkownicy przejechali nimi ponad 118 tys. kilometrów.
Jedliński zapewnił, że w kolejnych latach w Koszalinie sieć ścieżek rowerowych ma się zagęszczać dzięki pieniądzom w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Podał przykład planowanej trzykilometrowej trasy od ul. Dzierżęcińskiej do Lubiatowa z obejściem do Polanowa z wykorzystaniem starych nasypów kolejowych. Ponadto mówił o połączeniu ścieżką rowerową ul. Szczecińskiej z ul. BOWiD, ze starą strefą ekonomiczną oraz rozstrzygniętym przetargu na przebudowę ul. Chałubińskiego, który zakłada także budowę ścieżki rowerowej.
Komentarze (0)