Licznik Elektromobilności: Ponad 31 tys. aut z napędem elektrycznym w Polsce

Licznik Elektromobilności: Ponad 31 tys. aut z napędem elektrycznym w Polsce
PAP/dom
19.10.2021, o godz. 11:57
czas czytania: około 3 minut
0

Na koniec września br. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 31 tys. 633 samochodów osobowych z napędem elektrycznym, a przez pierwsze dziewięć miesięcy przybyło ich o 120 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Według Licznika Elektromobilności, pod koniec września 2021 r. po polskich drogach jeździło 31 tys. 633 elektrycznych samochodów osobowych. Przez pierwsze dziewięć miesięcy br. ich liczba zwiększyła się o 12 tys. 897 sztuk, czyli przybyło o 120 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 r.

Pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 48 proc. (15 255 szt.) tej części parku pojazdów, a pozostałą część (52 proc.) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 16 tys. 378 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1333 szt.

W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec września składała się z 11 tys. 771 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 294 tys. 901. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 619 szt. Od stycznia do września 2021 r. flota elektrobusów powiększyła się o 187 zeroemisyjnych pojazdów. W porównaniu z analogicznym okresem 2020 r., kiedy zarejestrowano 116 takich autobusów, oznacza to wzrost o 61 proc. rok do roku.

Obie organizacje zauważają, iż wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec września w Polsce funkcjonowało 1675 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (3262 punkty). 31 proc z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. We wrześniu uruchomiono 44 nowe ogólnodostępne stacje ładowania (84 punkty).

– NFOŚiGW zdecydował się podnieść budżet programu “Mój Elektryk” o dodatkowe 200 mln zł. Ponadto, już w październiku ruszy nabór dla przedsiębiorców i innych podmiotów instytucjonalnych kupujących samochody elektryczne za gotówkę lub na kredyt. Co więcej, w ciągu najbliższych tygodni powinno nastąpić uruchomienie systemu wsparcia w obszarze infrastrukturalnym – wskazał Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Zdaniem PZPM, z ostatnich zapowiedzi NFOŚiGW szczególnie istotna dotyczy rychłego uruchomienia dofinansowania do infrastruktury ładowania i tankowania wodoru.

– To właśnie w dobrej infrastrukturze spoczywa jedno z ważniejszych źródeł sukcesu przedsięwzięcia pt. pojazdy niskoemisyjne – zwłaszcza bateryjne i wodorowe. Rozbudowa sieci infrastruktury zarówno prywatnej jak i publicznej ładowarkami o bardzo dużej mocy, ale też siecią ładowania wolnego, np. na dużych osiedlach mieszkaniowych, będzie milowym krokiem w upowszechnianiu napędów niskoemisyjnych – zauważył Jakub Faryś, prezes PZPM.

Podkreślił on, iż po niedawnym opublikowaniu przez Komisję Europejską projektu programu Fit for 55, branża motoryzacyjna oszacowała, że aby spełnić bardzo ambitne cele redukcji emisji CO2, w całej Europie musi powstać sieć ładowania składająca się 6 mln ładowarek i ponad tysiąca stacji tankowania wodoru.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024