Większość kryteriów oceny wniosków w obu konkursach pozostaje wspólna, przy czym w konkursie dla branży elektromobilności firmy mogą aplikować z projektami o wartości od 5 mln zł, a w ogólnym – od 10 mln zł – wyjaśnia Agencja.
W ruszającym w poniedziałek naborze Agencja ułatwiła procedurę konkursową. W porównaniu z poprzednią edycją nie jest już np. obowiązkowa ochrona patentowa projektu i jej brak nie będzie skutkował odrzuceniem wniosku. Jednak, jeśli taka ochrona będzie, wniosek otrzyma dodatkowe punkty.
PARP tłumaczy, że dopuszcza w ten sposób do konkursu projekty z branż, gdzie ochrona patentowa nie jest zgodna ze strategią firmy lub niemożliwa do zastosowania. Kolejnym ułatwieniem jest sposób oceny innowacyjności projektów. Za innowacyjność w skali kraju wnioskująca firma otrzyma 1 punkt. I ten 1 punkt wystarczy, aby ocena była pozytywna w tym kryterium. Wcześniej należało zdobyć minimum 2 punkty.
Konieczne jednak będzie wykazanie znaczenia innowacji z punktu widzenia ostatecznego odbiorcy, aby jak najlepiej przygotować firmy do komercjalizacji innowacji. Dodatkowe punkty będzie można dostać, jeśli projekt: posiada wyższy niż krajowy poziom innowacji produktowej, zakłada zastosowanie rozwiązań mających potencjał do rozwoju branży lub rynku czy wpisuje się w definicję technologii wysokich albo średniowysokich lub usług wiedzochłonnych. Maksymalnie projekt będzie mógł dostać 4 punkty. Poprzednio ocena innowacyjności na poziomie doskonałym oznaczała maksymalnie 5 pkt.
PARP, również w ramach działania “Badanie na rynek”, rozpoczyna nabór wniosków wyłącznie dla projektów dotyczących branży elektromobilności. Jego łączny budżet wynosi 50 mln zł. Do wsparcia dopuszczone będą firmy, które wpiszą się w określone w dokumentacji konkursowej kody Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) lub Europejskiej Klasyfikacji Działalności (EKD).
Obejmie projekty dotyczące: aspektów technicznych specyficznych dla produkcji samochodów lub autobusów elektrycznych bądź produkcji specyficznych części/podzespołów do samochodów lub autobusów elektrycznych, infrastruktury zasilającej do pojazdów elektrycznych i jej integracji z siecią elektroenergetyczną, technologii ładowania i magazynowania energii w celu zasilania pojazdów elektrycznych, wreszcie utylizacji oraz recyklingu komponentów ładowania i magazynowania energii. Produkty mają być zaprojektowane zgodnie z zasadą “cradle to cradle”, czyli m.in. wykorzystujące bezpieczne materiały podlegające odzyskowi, z poszanowaniem środowiska i zasad społecznych.
Projekty mają prowadzić do uruchomienia produkcji nowych produktów lub usług z zachowaniem preferencji dla Krajowych Inteligentnych Specjalizacji, np. chodzi o biogospodarkę czy inżynierię medyczną. Wnioski mogą składać małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), które w jednym z trzech lat obrotowych poprzedzających złożenie wniosku, osiągnęły przychód ze sprzedaży na poziomie minimum 1 mln złotych.
Dofinansowanie projektu – obejmujące głównie wsparcie inwestycyjne – będzie mogło wynieść nie więcej niż 20 mln zł. Wniosek o grant zarówno w konkursie ogólnym, jak i przeznaczonym dla branży elektromobilnej można składać wyłącznie w wersji elektronicznej za pośrednictwem generatora wniosków, udostępnionego na stronie internetowej PARP. Nabór kończy się 26 kwietnia o godz. 16.
“Badania na rynek” to największe działanie z programu operacyjnego Inteligentny Rozwój z puli, za którą odpowiada PARP. Jego cały budżet wynosi ok. 4,4 mld zł.
Źródło: PAP Nauka w Polsce
Komentarze (0)