Metropolia śląska chce objąć udziały w PKM Katowice

Metropolia śląska chce objąć udziały w PKM Katowice
jwo/PAP
28.01.2021, o godz. 9:16
czas czytania: około 2 minut
0

Udziały Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Katowicach (PKM) obejmie Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia – zdecydowało w środę zgromadzenie GZM. Wcześniej zapadły już decyzje o objęciu przez GZM udziałów podobnych spółek w Gliwicach, Tychach i Sosnowcu.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Dzięki temu mają one dostawać zlecenia w formule in-house, która umożliwia pomijanie otwartych przetargów. Zamawianie usług w trybie z wolnej ręki podmiotom powiązanym umożliwia samorządom art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy Prawo zamówień publicznych. Samorządy, będące właścicielami lub współwłaścicielami takich podmiotów, korzystają z tej możliwości przede wszystkim w zakresie odbioru odpadów komunalnych i usług z tym związanych oraz usług komunikacji publicznej.

GZM jest obecnie jedynym właścicielem Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej (PKM) w Świerklańcu. Największe samorządowe spółki przewozowe w regionie to natomiast: PKM Sosnowiec (należy do Sosnowca, Dąbrowy Górniczej, Będzina i Czeladzi), PKM Katowice (należy do Katowic, Siemianowic Śląskich i Chorzowa), PKM Gliwice (Gliwice, Zabrze i Knurów oraz gminy Gierałtowice i Zbrosławice) oraz PKM Tychy (w całości należy do Tychów).

Uchwałę ws. wyrażenia woli przeprowadzenia działań zmierzających do przystąpienia GZM do komunalnych spółek prawa handlowego, realizujących przewozy pasażerskie w transporcie publicznym, zgromadzenie Metropolii przyjęło w lipcu ub. roku. W listopadzie natomiast zgromadzenie przegłosowało uchwały ws. przystąpienia GZM do PKM-ów w Tychach, Gliwicach i Sosnowcu.

Na tamtym etapie przedstawiciele Katowic dopytywali jeszcze o szczegóły, m.in. o systemowy model przystąpienia Metropolii do poszczególnych spółek. Władze GZM wyjaśniały, że w trwającej od początku 2020 r. dyskusji uznano, że najbezpieczniejsze będzie rozwiązanie, w którym Metropolia będzie współwłaścicielem i będzie prowadziła kontrolę zarządczą nad tymi spółkami.

Zaproponowano podniesienie kapitału zakładowego PKM-ów poprzez objęcie nowych udziałów przez Metropolię oraz zmiany w umowie spółki, które umożliwią kontrolę zarządczą. Dla każdej spółki Metropolia zaproponowała pakiety o wartości 3 mln zł, natomiast kontrola ma być realizowana poprzez większościowy udział przedstawicieli rady nadzorczej, delegowanych przez Metropolię.

Pod koniec ub. roku władze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii informowały o konsultacjach projektu planu transportowego, który ma być bazą przyszłego planu zrównoważonej mobilności. Opracowanie ma stać się podstawą funkcjonowania i rozwoju komunikacji miejskiej na obszarze GZM.

Niezależnie, Metropolia sygnalizowała dyskusję z mieszkańcami nt. optymalizacji sieci połączeń, w tym rozwoju linii metropolitalnych. Metrolinie, które miałyby być uruchamiane jeszcze w 2021 r., mają być nowymi, przyspieszonymi połączeniami autobusowymi, których zadaniem będzie usprawnienie przemieszczania się po GZM do czasu budowy Kolei Metropolitalnej.

Kolej Metropolitalna to jeden z głównych projektów GZM – zakładający tworzenie sprawnej sieci połączeń w oparciu o rozwój kolei. Obecnie trwają pod tym kątem prace przedprojektowe. Zanim nastąpi ich realizacja, na drogi mają wyjechać autobusy metrolinii, których trasy zostały już praktycznie uzgodnione. Pod kątem organizacji metrolinii i reorganizacji dotychczasowej sieci połączeń miasta dążyły, aby ich PKM-y mogły otrzymywać zlecenia w formule in-house.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024