Cytowany w informacji wiceszef resortu funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko wyjaśnił, że społeczny plan klimatyczny ma zarysować priorytety strategiczne inwestowania pieniędzy ze społecznego funduszu klimatycznego. – Będzie to mechanizm pozwalający zmierzyć się z wyzwaniem, jakie niesie ze sobą wejście w życie systemu ETS2 – wskazał.
Kluczowy proces
Szyszko zaznaczył, że prace nad planem “to kluczowy proces prowadzony w MFiPR”. Podkreślił, że w ciągu najbliższych tygodni, plan ten trafi do konsultacji publicznych.
Resort funduszy podkreślił w komunikacie, że ma “sceptyczne podejście do modelu tego systemu, który jest w tym momencie zaproponowany”. Szyszko wyjaśnił, że plan “jest dalszą częścią realizacji sprawiedliwej transformacji przez niesprawiedliwe społecznie pomysły, jakim jest obciążanie najbiedniejszych proporcjonalnie w największym stopniu za koszty transformacji”.
System handlu emisjami ETS2
MFiPR przypomniało, że Polska ma być największym beneficjentem osłonowego Społecznego Funduszu Klimatycznego finansowanego z dochodów z ETS2 z budżetem ok. 50 mld zł. “Nowy unijny system handlu emisjami ETS2, jeśli wejdzie w życie, będzie wiązał się m.in. z wprowadzeniem opłaty od emisji dwutlenku węgla pochodzących z budynków i transportu drogowego” – przekazano w komunikacie.
– Jeżeli zielona transformacja ma być procesem, który będzie sukcesem gospodarczym i społecznym, to musi być ona sprawiedliwa oraz bardzo dobrze tłumaczona społeczeństwu. Koszty transformacji muszą być również sprawiedliwie rozłożone. Nie mogą w większym stopniu obciążać ludzi mniej zamożnych – zaznaczył cytowany Szyszko.
Od 2027 r. w UE obowiązywać ma nowy, rozszerzony m.in. o transport i budownictwo, system handlu emisjami ETS2. Nowy system wiązałby się m.in. z wprowadzeniem opłaty od emisji dwutlenku węgla ze spalania paliw kopalnych m.in. przez budynki mieszkalne. Maksymalna stawka miałaby wynieść na początku 45 euro za tonę wyemitowanego CO2.
Komentarze (0)