Mieszkańcy naprawiają miasto za pośrednictwem aplikacji

Mieszkańcy naprawiają miasto za pośrednictwem aplikacji
jw
25.04.2019, o godz. 15:16
czas czytania: około 2 minut
1

W ciągu roku od uruchomienia Naprawmyto.pl w Katowicach mieszkańcy zgłosili za pośrednictwem serwisu ponad 8 tys. problemów, a ponad połowa z nich została rozwiązana.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

W ramach projektu KATOobywatel miasto uruchomiło aplikację Naprawmyto.pl w połowie kwietnia 2018 r. Służy ona do mapowania usterek w mieście. Polega to na tym, że mieszkańcy zaznaczają „alert” na mapie, opisują i dodają zdjęcie. W późniejszym etapie miejskie służby weryfikują zgłoszenia oraz rozwiązują zgłoszone problemy tak szybko, jak to możliwe.

W efekcie w ciągu roku od startu aplikacji, w bazie Naprawmyto.pl znajduje się w sumie ponad 8 tysięcy „alertów”, z czego ponad 4,5 tys. naprawionych. – Potwierdzeniem skuteczności Naprawmyto.pl są nie tylko statystyki, ale przede wszystkim pozytywne opinie mieszkańców, których spotykam w rożnych częściach Katowic. Serwis pozwala na stały kontakt z użytkownikami, a przez to umożliwia naszym służbom bliską współpracę z nimi i reagowanie na najpilniejsze potrzeby w dzielnicach – mówi prezydent Marcin Krupa.

Codziennie za pośrednictwem aplikacji mieszkańcy zgłaszają po kilkanaście, kilkadziesiąt nowych alertów. Zajmuje się nimi specjalnie powołany zespół, złożony z pracowników wydziałów urzędu miasta i jednostek miejskich.

Jakie sprawy są zgłaszane?

Wśród najczęściej zgłaszanych problemów znajdują się te związane z uszkodzoną infrastrukturą, głównie jezdniami i chodnikami.

W kategorii „bezpieczeństwo” najpopularniejsze alerty dotyczą znaków drogowych (przekrzywionych, uszkodzonych) a w kategorii „przyroda” – utrzymania zieleni i dzikich wysypisk. Do popularnych należą również alerty związane z uszkodzoną infrastrukturą wodociągową (studzienki), oświetleniem czy graffiti. Sprawy mają różny stopień skomplikowania, od którego zależy termin „naprawy”.

– Większość spraw dotyczy terenów miejskich, zdarza się jednak, że alerty przekazujemy prywatnym właścicielom czy instytucjom zewnętrznym, a w takich przypadkach naprawa może potrwać dłużej. Nawiązaliśmy jednak wiele skutecznych współpracy np. ze spółdzielniami mieszkaniowymi czy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad – mówi Wioleta Niziołek-Żądło, koordynator projektów społecznych w Urzędzie Miasta w Katowicach.

Nie tylko w Katowicach

Aplikacja Naprawmyto.pl została wdrożona w trzydziestu innych lokalizacjach Polski, gdzie również przyczynia się do poprawy jakości przestrzeni miejskiej. W samym Lublinie, dzięki niej, w ubiegłym roku udało się rozwiązać 10 tys. spraw. W świadomości tamtejszych mieszkańców, platforma komunikacji z włodarzami miast funkcjonuje dużo dłużej, bo od 2012 r.

Co ciekawe aplikacja pozwala na śledzenie alertów, a zalogowani użytkownicy dostają automatyczne powiadomienia dotyczące ich sprawy. Mogą też współpracować ze służbami miejskimi, sugerować możliwe rozwiązania czy komentować efekty wprowadzanych napraw.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (1)


Bodzio

Komentarz #17813 dodany 2019-05-28 10:54:00

W innych miejscach w kraju można też informację o dostrzeżonym problemie w przestrzeni publicznej przesłać na urzędowy e-mail za pomocą aplikacji LocalSpot i Alertownik.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Smart city
css.php
Copyright © 2024