Modernizacja pomorskiej kolei za unijne pieniądze

Modernizacja pomorskiej kolei za unijne pieniądze
szp
05.06.2018, o godz. 8:40
czas czytania: około 2 minut
0

Elektryfikacja kilkunastu kilometrów linii kolejowych i nowy przystanek z nietypową numeracją. Pomorska Kolej Metropolitalna otrzymała niemal 62 mln zł unijnych środków na inwestycje w transport. Prace potrwają do 2023 r. 

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

W pierwszym etapie przewidziano rewitalizację Kolei Kokoszkowskiej, na którą składa się m.in. elektryfikacja linii kolejowych, którą przejdzie ją 17 km linii kolejowej nr 248 na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa oraz 1,5 km linii nr 253 stanowiące łącznicę z linią 201.

Nowy przystanek Gdańsk Firoga powstanie przy ul. Szybowcowej, w okolicy, w której swoje siedziby mają głównie firmy z branży IT. Stąd jego nietypowa numeracja: 6@. Będzie zlokalizowany między Matarnią (nr 6) Portem Lotniczym (nr 7).

Koszt przedsięwzięcia realizowanego przez PKM to ponad 89 milionów złotych. Unijne wsparcie w, wysokości 61,7 mln zł, pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Miliony pasażerów PKM

W 2017 r. z linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej skorzystało nieco ponad 3 miliony pasażerów.

– Ta liczba pokazuje, że mieszkańcy Trójmiasta, ale też innych miast w Polsce, potrzebują szybkich kolejowych połączeń w ramach aglomeracji – stwierdza wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.

– Inwestycja PKM jest jedną z wielu, które dofinansowaliśmy. Na przykład w maju 500 milionów złotych przeznaczyliśmy na Szczecińską Kolej Metropolitalną, a w kwietniu 50 milionów na nowe pociągi dla poznańskiej kolei. Mocno inwestujemy teraz w sektor kolejowy.

Ponad 100 mld zł z POIiŚ

W Programie Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 ponad 115,6 mld zł przeznaczone jest na najważniejsze inwestycje w sektorach transportu, środowiska, energii, kultury i zdrowia. Między innymi dzięki tym środkom w województwie pomorskim realizowanych jest obecnie 116 projektów o łącznej wartości 9,1 mld zł i dofinansowaniu z UE na kwotę blisko 5,4 mld złotych.

Najwięcej pieniędzy trafia na transport. Za 6,2 mld zł (przy około 3,7 mld zł dofinansowania unijnego) realizowane są między innymi budowa drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga i obwodnicy Kościerzyny, modernizacja linii kolejowej Warszawa – Gdynia. Poza tym Gdynia inwestuje w nowe autobusy i trolejbusy, a Gdańsk modernizuje linie tramwajowe, a także kupuje nowe tramwaje.

Źródło: pois.gov.pl

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024