Największa inwestycja w historii Tramwajów Śląskich. Kolejna dotacja opiewa na 40 mln zł

Największa inwestycja w historii Tramwajów Śląskich. Kolejna dotacja opiewa na 40 mln zł
PAP
30.12.2020, o godz. 8:50
czas czytania: około 3 minut
0

Tramwaje Śląskie otrzymają 40 mln zł unijnej dotacji na realizację kolejnego etapu największego w historii tej spółki projektu inwestycyjnego. Umowę w tej sprawie przedstawiciele Tramwajów Śląskich podpisali z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT).

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Jak poinformował rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada, umowa dotyczy etapu III „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w aglomeracji śląsko–zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego”. Ze względu na trwającą pandemię, umowa podpisana została drogą elektroniczną.

Trzecia część projektu obejmuje cztery zadania związane z przebudową infrastruktury tramwajowej na terenie Katowic oraz trzy dotyczące zakupu specjalistycznych pojazdów technicznych. Chodzi o kupno trzech pojazdów torowych, szlifierki torowej i pojazdu specjalistyczno-ratunkowego.

Całkowita wartość trzeciego etapu projektu wynosi blisko 76 mln zł, z czego ponad 61 mln zł to środki kwalifikowane, a dofinansowanie unijne wyniesie niemal 40 mln zł. Środki te pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

„Mamy ogromną satysfakcję z tego, że mimo iż zmuszeni byliśmy do zmiany zakresu rzeczowego etapu trzeciego naszego projektu inwestycyjnego, zdołaliśmy go dobrze przygotować i uzyskać akceptację ze strony organów europejskich oraz Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Wkrótce będziemy ogłaszać pierwsze przetargi na realizację zadań z tego etapu” – zapowiedział, cytowany w przesłanym PAP komunikacie, prezes Tramwajów Śląskich Bolesław Knapik.

W ramach trzeciego etapu spółka planuje przebudowę torowisk tramwajowych w Katowicach: na ul. Obrońców Westerplatte – od ul. Korczaka do ul. Wańkowicza, torowiska wzdłuż ul. Chorzowskiej na odcinku od ul. Złotej do ul. Dębowej, wzdłuż trasy im. Nikodema i Józefa Reńców od ul. Wiśniowej do ul. Brackiej oraz na ul. 1 Maja i ul. Obrońców Westerplatte na odcinku od wiaduktu DK79 do Baterpolu.

Jak podkreśliła p.o. dyrektora CUPT Joanna Lech, dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko na modernizację infrastruktury tramwajowej to kolejny krok, aby jeszcze bardziej zachęcić mieszkańców Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii do korzystania z transportu publicznego.

„Dzięki inwestycji Katowice zyskają nie tylko prawie trzy kilometry zmodernizowanych linii tramwajowych, ale również nowe, przebudowane przystanki, które będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Liczymy, że inwestycja zachęci mieszkańców do porzucenia samochodów i częstszego korzystania z komunikacji miejskiej” – dodał wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.

Głównym celem projektu jest usprawnienie systemu komunikacji publicznej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii poprzez zwiększenie udziału przyjaznego środowisku transportu tramwajowego. W latach 2017 i 2018 dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko otrzymały dwa wcześniejsze etapy prac. W przypadku etapu I wynosiło ono pierwotnie ok. 393 mln zł (później zostało zwiększone do ok. 462 mln zł), zaś dla etapu II – ok. 98 mln zł.

Część zadań infrastrukturalnych w ramach I i II etapu zostało już zrealizowanych, część prowadzona jest aktualnie, a kolejne będą realizowane w następnych latach. Trwają także dostawy kupionych w ramach zadań taborowych w etapie I nowych niskopodłogowych tramwajów – podała spółka.

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km w zajezdniach).

TŚ należą do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Ponad 47 proc. udziałów mają Katowice, ponad 11,5 proc. – Sosnowiec, przeszło 9,5 proc. – Bytom, a po ponad 8 proc. – Chorzów i Zabrze. Pozostałymi udziałowcami są: Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie i Świętochłowice.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024