Późną wiosną 2021 r. wykonawca modernizacji linii tramwajowej w Częstochowie zamierza zgłosić gotowość do rozpoczęcia odbiorów technicznych – podał w poniedziałek częstochowski samorząd. Warunkiem jest brak niespodziewanych przestojów.

Chodzi o największą od czasu wyjazdu w Częstochowie na tory pierwszego tramwaju 60 lat temu przebudowę tamtejszej infrastruktury tramwajowej. Miasto prowadzi przedsięwzięcie przy wsparciu funduszy unijnych. Zasadnicze prace ruszyły w marcu 2019 r.

Poniedziałkowe deklaracje przedstawiciela wykonawcy, firmy NDI, zrelacjonował rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Częstochowie oraz Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu Maciej Hasik. Jak zaznaczył, w przypadku braku niespodziewanych przestojów wykonawca przewiduje gotowość zgłoszenia do odbiorów technicznych budowanej linii tramwajowej późną wiosną przyszłego roku.

Cytowany przez Hasika kierownik kontraktu z NDI Łukasz Susło akcentował, że stopień skomplikowania technicznego i procedur przy tego typu inwestycjach jest bardzo wysoki, a kiedy roboty trafią na czas zagrożenia epidemicznego, trzeba liczyć się z utrudnieniami. – Jesteśmy ok. 1,5 roku na budowie w różnych częściach miasta. Każdy odcinek jest odrębnym wyzwaniem, często z przyczyn niezależnych od stron kontraktu musimy czekać na wypełnienie się procedur budowlanych. Kiedy kwestie formalne mamy za sobą, robota na poszczególnych odcinkach przebiega sprawnie. Jeszcze tej jesieni planujemy wejść z pracami na odcinki śródmiejskie – zadeklarował Susło.

Wskazał, że udało się uzyskać zgody na odstępstwa od przepisów budowlanych, dzięki czemu uda się uniknąć wycinki szpaleru drzew w al. Wolności. Związane z tym procedury zajęły jednak czas i miały wpływ m.in. na terminy robót. Największych utrudnień w najbliższych miesiącach mieszkańcy powinni spodziewać się na skrzyżowaniach z ul. Dekabrystów, al. Jana Pawła II i al. NMP.

Wraz z kolejnymi etapami prac MPK i MZDiT mają informować o planowanych zmianach organizacji ruchu i kursowania komunikacji, w odrębnych komunikatach.

Wymiana torów to jedna z dwóch części projektu miasta dofinansowanego środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. Umowę ws. blisko 143,8 mln zł dotacji do projektu oszacowanego na 208,1 mln zł władze województwa i miasta podpisały w październiku 2017 r. Prócz remontów ponad 13 km torów, projekt obejmuje zakup 10 tramwajów (uroczystość odbioru kompletu wozów miasto zaplanowało na wtorek).

Wartą 114,5 mln zł brutto umowę na część infrastrukturalną projektu Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Częstochowie podpisało w maju 2018 r. W umowie na jej zrealizowanie przeznaczono 19 miesięcy.

Zamówienie to ujmuje m.in. większą część częstochowskich torowisk, istniejących przed ukończeniem nowej linii w kierunku dzielnic Błeszno, Wrzosowiak i Raków w 2012 r. Łącznie powstało wówczas ok. 4,5 km dwutorowej linii, czyli 9 km tzw. toru pojedynczego. Obecnie cały częstochowski system tramwajowy to 14,7 km, czyli ponad 29 km toru pojedynczego.

W unijnym projekcie MPK zamówiło wyremontowanie ok. 13,5 km toru pojedynczego wraz z siecią trakcyjną, budowę dwóch nowych tzw. podstacji trakcyjnych i przebudowę jednej istniejącej (wraz z częścią infrastruktury zasilającej), a także przebudowę dwóch pętli tramwajowych. Prace obejmują odcinki od pętli w dzielnicy Północ do pętli przy dworcu w Rakowie, z wyłączeniem wyremontowanego odcinka w al. Niepodległości.

W styczniu 2018 r. MPK podpisało też wartą 89,9 mln zł brutto (ponad 73 mln zł netto) umowę na dostawy 10 nowych tramwajów ze spółką Pesa. W ogłoszonym w maju 2017 r. przetargu na zakup 10 wozów (z prawem opcji zakupu do pięciu kolejnych) Pesa złożyła jedyną ofertę. Po dostawach 10 nowych tramwajów, wraz z jeżdżącymi już od kilku lat składami pierwszej serii Twistów, większość taboru tramwajowego w tym mieście będą stanowiły nowoczesne pojazdy.

Czytaj więcej

Skomentuj