Reklama

ad1a MAKITA [01.05-30.06.25]

NFOŚiGW. 2 mld zł na wsparcie zakupu zeroemisyjnych ciężarówek; rusza nabór wniosków

NFOŚiGW. 2 mld zł na wsparcie zakupu zeroemisyjnych ciężarówek; rusza nabór wniosków
KP/PAP
30.05.2025, o godz. 12:55
czas czytania: około 2 minut
0

Rusza nabór wniosków w programie dofinansowania zakupu lub leasingu zeroemisyjnych ciężarówek, którego budżet to 2 mld zł - poinformował w piątek Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wsparcie może wynieść do 400 tys. zł bądź 750 tys. zł, w zależności od wielkości firmy.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b IA webinar [16.06-01.07.2025]

Program ten – jak wynika z komunikatu NFOŚiGW – jest elementem transformacji sektora transportu ciężkiego w Polsce, a finansowany jest z Funduszu Modernizacyjnego. Nabór wniosków ruszył w piątek i potrwa do 30 czerwca 2029 r. “Dotacje będą przyznawane do różnicy ceny między zakupem referencyjnego pojazdu spalinowego a zeroemisyjnego, w przypadku leasingu będą to dopłaty do opłaty wstępnej, ustalonej w umowie leasingu” – wyjaśnił Fundusz.

Wysokość dotacji

Wskazał w komunikacie, że wsparcie dotyczy samochodów dostawczych i ciężarowych kategorii N2 i N3, które wykorzystują do napędu wyłącznie energię elektryczną w akumulatorach ładowanych zewnętrznie, energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nich ogniwach paliwowych lub silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych. Beneficjentami mogą być przedsiębiorcy, którzy mają siedzibę lub oddział w Polsce. Mogą złożyć więcej niż jeden wniosek, choć wartość łącznego dofinansowania (wraz z przedsiębiorstwami powiązanymi) nie może przekroczyć 15% budżetu określonego dla naboru.

W przypadku dużego przedsiębiorstwa, planującego zakup pojazdu zeroemisyjnego, wsparcie może wynieść do 30% kosztów kwalifikowanych. Średnie przedsiębiorstwo może liczyć na pomoc w wysokości do 50%, a mikroprzedsiębiorstwo – do 60%. Widełki wsparcia dla firm decydujących się na leasing są takie same. Maksymalna wysokość wsparcia – jak dodano – może wynieść do 400 tys. zł lub 750 tys. zł, w zależności od kategorii pojazdu i wielkości firmy. W przypadku leasingu pomoc nie może być większa niż opłata wstępna.

Rozwój sieci i ładowarek

Cytowany w komunikacie zastępca prezesa NFOŚiGW Paweł Augustyn przypomniał, że 31 marca Fundusz uruchomił program wsparcia dla rozwoju infrastruktury sieciowej i ładowania pojazdów ciężkich. Programy te – w jego ocenie – przyczyniają się do transformacji polskiego sektora transportu, a tym samym do poprawy jakości powietrza oraz wzrostu konkurencyjności sektora.

Fundusz Modernizacyjny to instrument finansowy zasilany środkami ze sprzedaży 4,5 proc. ogólnej puli uprawnień do emisji CO2 w ramach unijnego systemu handlu emisjami EU-ETS. Sprzedaż tych uprawnień jest dokonywana w półrocznych transzach przez EBI. Pieniądze z FM mają wspierać modernizację systemu energetycznego, poprawę efektywności energetycznej i zeroemisyjny transport w Polsce i 12 innych krajach UE. Według szacunków w latach 2021-30 do Polski może trafić ok. 60 mld zł z Funduszu Modernizacyjnego. Krajowym operatorem FM jest NFOŚiGW.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 FORUM RECYKLINGU 2025 [18.06-01.10.25]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2025