Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła w piątek kolejny – czwarty już – przetarg na budowę linii tramwajowej Nowa Warszawska. Jeśli tym razem uda się wyłonić wykonawcę, roboty ruszą wiosną 2021 r. Nowa linia ma być oddana do użytku w 2023 r.

Linia tramwajowa Nowa Warszawska jest jedną z najważniejszych inwestycji planowanych w południowej części Gdańska. Ma mieć długość ok. dwóch kilometrów. Dzięki niej znacznie skróci się czas dojazdu z południowych dzielnic miasta do centrum. Trasa przebiegać będzie od pętli tramwajowej przy al. Pawła Adamowicza i włączać się będzie w al. Havla na wysokości istniejącego skrzyżowania z ul. Łódzką.

Jak poinformowała w piątek Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG), oferty zainteresowanych realizacją inwestycji wykonawców znane będą na początku grudnia i jeśli procedury przetargowe przebiegną zgodnie z zakładanym harmonogramem, prace budowlane powinny rozpocząć się wiosną 2021 r.

„Zakładany harmonogram inwestycji przewiduje zakończenie robót w listopadzie 2022 roku, co oznacza, że nową linią tramwajową pojedziemy w pierwszym kwartale 2023 roku” – powiedział cytowany w komunikacie prasowym zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji Alan Aleksandrowicz.

Aneta Niezgoda z biura komunikacji społecznej DRMG przypomniała, że ostatecznie inwestycja będzie realizowana bez dzielenia na etapy – zakres prac obejmie budowę całego odcinka linii tramwajowej. Na trasie powstaną 4 przystanki tramwajowe. Wzdłuż linii wybudowany zostanie chodnik oraz droga rowerowa. Zagospodarowana zostanie zieleń, pojawią się elementy małej architektury. Przebudowany zostanie także ok. 210 m odcinek ul. Piotrkowskiej, która oprócz nowej nawierzchni zyska chodnik i oświetlenie. Inwestycja zakłada też kompleksową modernizację infrastruktury podziemnej, w ramach której powstanie m.in. nowa kanalizacja deszczowa i sieć wodociągowa. Przewidziano również przebudowę sieci ciepłowniczej, gazowej oraz teletechnicznej.

Pierwsze postępowanie przetargowe w sprawie linii tramwajowej Nowa Warszawska w Gdańsku miało miejsce w styczniu tego roku. Zamiar budowy nowej trasy zgłosiło osiem firm i konsorcjów. Najtańsza oferta opiewała wówczas na ok. 62,7 milionów złotych, podczas gdy DRMG oszacowała koszt inwestycji na ok. 38 mln zł. W tej sytuacji postanowiono podzielić całe przedsięwzięcie na dwa etapy i rozpisać na nie odrębne przetargi. Koncepcja ta się jednak nie sprawdziła. Pod koniec maja otwarto dwie oferty na realizację I odcinka Nowej Warszawskiej, ale postępowanie przetargowe nie zostało rozstrzygnięte. Obie oferty były zbyt drogie. Bezskuteczny okazał się też przetarg w lipcu.

Budowa Nowej Warszawskiej jest jednym z elementów programu „Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej – etap IVa” współfinansowanego ze  środków unijnych. W ramach przedsięwzięcia zrealizowana została linia tramwajowa w al. Pawła Adamowicza, na ukończeniu jest przebudowa linii tramwajowej na Stogach. Projekt obejmuje również montaż nowych wiat przystankowych w 64 lokalizacjach, 84 sztuk tablic informacji pasażerskiej oraz zakup nowego dwukierunkowego wieloczłonowego taboru tramwajowego.

Czytaj więcej

Skomentuj