Dworzec w Czarnej powstanie w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego według autorskiej formuły opracowanej przez PKP S.A. Będzie to tzw. IDS-modułowy, czyli projekt typowy, do którego wprowadzono szereg nowoczesnych i zwiększających komfort podróżnych rozwiązań. „Oznacza to nie tylko nowoczesną architektonicznie bryłę, dostosowanie budynku do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, komfort i bezpieczeństwo, ale również zastosowanie proekologicznych rozwiązań” – podkreśliła cytowana w komunikacie Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A.
Stary dworzec zostanie wyburzony, zaś nowy będzie się odznaczał nowoczesną formą architektoniczną. Niewielkich rozmiarów budynek ma być parterowy. Składać się będzie z dwóch części połączonych wiatą. W pierwszej części – dworcowej znajdzie się poczekalnia oraz toalety ogólnodostępne, zaś w drugiej, tzw. części miejskiej – niewielki lokal komercyjny.
Pod wiatą zaprojektowano 14 stojaków dla rowerów, a także stację naprawy rowerów. Powstanie także, dominująca nad otoczeniem, wieża zegarowa o wysokości prawie 8 m.
W ramach inwestycji uporządkowane zostanie otoczenie dworca, w tym tereny zieleni. Powstaną nowe chodniki, droga oraz 24 miejsca postojowe dla aut, w tym dwa dla osób z niepełnosprawnościami.
Nowy dworzec w Czarnej będzie pozbawiony barier architektonicznych i dzięki temu w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ponadto na dworcu zaprojektowano także szereg usprawnień dla osób niedowidzących i niewidzących: w budynku i jego otoczeniu znajdą się ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille`a, a także tablice dotykowe z planem obiektu. Zestawienie kolorystyki dworca będzie kontrastowe.
Ułatwieniem dla wszystkich pasażerów będą również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej.
„Na dworcu zaimplementowano również szereg rozwiązań proekologicznych. Budynek zostanie wyposażony w system PSIM (Physical Security Information System) nadzorujący m.in. prace instalacji i urządzeń w celu optymalizacji zużycia mediów oraz integrujący systemy bezpieczeństwa obiektu. Dodatkowo dworzec będzie posiadał pompę ciepła, energooszczędne oświetlenie z automatyką, a na jego dachu zaprojektowano 12 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania +zielonej energii+” – Bartłomiej Sarna z wydziału komunikacji PKP S.A.,
Dla poprawy bezpieczeństwa zostaną zainstalowane nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe.
Budowa nowego dworca w Czarnej jest realizowana w formule „Projektuj i buduj”. Planowany termin udostępnienia nowego dworca podróżnym to wiosna 2021.
Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Heli Factor sp. z o.o. z Warszawy oraz Merx sp. z o.o. z Białegostoku. Koszt inwestycji to ponad 5 mln zł brutto. Jest ona finansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dworzec w Czarnej będzie kolejnym nowoczesnym obiektem, który powstanie w woj. podkarpackim od podstaw (na początku lipca otwarto dworzec w Sędziszowie Małopolskim).
Budowa jest projektem realizowanym w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. W województwie podkarpackim obejmuje on łącznie sześć dworców kolejowych.
Komentarze (0)