– To dobra droga, żeby wprowadzić strefę, do której wjazd tymi najbardziej trującymi samochodami będzie zakazany. Plan jest rozpisany od lipca 2024 roku aż do 2032 po to by ograniczać zatrucie powietrza, które ma wpływ na nasze zdrowie – powiedział w środę podczas spotkania z dziennikarzami prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Kontrola policji i straży
Według analiz wprowadzenie pierwszego etapu (2024 roku) będzie dotyczyło 2 proc. aut a w kolejnych etapach 27, 55 i 74 procent (w 2030 r.). Strefa obejmie większość Śródmieścia, fragmenty Woli, Ochoty a po drugiej stronie Wisły Saską Kępę, część Pragi Północ i Południa. Oczywiście będą też wyjątki. W strefie będą mogły poruszać się samochody służb ratowniczych, pojazdy zabytkowe, samochody specjalne np. śmieciarki oraz auta osób niepełnosprawnych. Miasto zastanawia się nad wprowadzeniem wyłączeń czasowych np. w przypadku konieczności nagłej jazdy do szpitala.
Strefę będzie kontrolować straż miejska i policja. A za wjazd nieuprawnionym, starym samochodem (bez odpowiedniej nalepki) będzie groził mandat w wysokości 500 złotych. Zasady są jednakowe dla wszystkich, zarówno dla mieszkańców Warszawy jak i osób przyjezdnych” – podkreślił Trzaskowski. Ratusz ma też plan honorowania oznaczeń z innych miast. To znaczy, że nalepki z Krakowa czy Wrocławia( te miasta też już planują wprowadzenie strefy czystego transportu) będą ważne również w stolicy.
– Wszystkie autobusy jeżdżące w sieci ZTM dziś spełniają wymogi strefy, które będą obowiązywały w 2024 roku. To samo dotyczy większości śmieciarek. Chcemy aby w kolejnych przetargach te przepisy były brane pod uwagę. W 2026 roku miasto zaplanowało wymienić 200 autobusów na zero i niskoemisyjne. Ale trzeba zauważyć, że mówimy o części Warszawy, w której będą się poruszać autobusy zero i niskoemisyjne – powiedział Trzaskowski.
Konsultacje z mieszkańcami
Ratusz już rozpoczął akcję informacyjną. – Zaczynamy konsultacje, bo chcemy przedyskutować tempo wprowadzania tych zmian oraz obszar ich wprowadzenia. Na razie proponujemy wprowadzenie strefy czystego transportu na terenie tzw. funkcjonalnego centrum czyli głownie śródmieścia z częściami przylegających dzielnic. Ale o tym będziemy rozmawiali z warszawiakami – podkreślił Trzaskowski dodając, że ten obszar wynika z analiz, wg których na tym obszarze występują największe zanieczyszczenia. Ograniczony jest też największymi arteriami, które okalają centrum.
Konsultacje z warszawiakami będą odbywać się zarówno internetowo jak i będzie można zgłaszać swoje wnioski do urzędu dzielnicy. Ostateczną decyzję podejmą radni. W konsultacjach można wziąć udział na stronie www.sctwarszawa.pl Urzędnicy deklarują, że wprowadzają strefę czystego transportu zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz na mocy uchwały sejmiku województwa mazowieckiego.
Komentarze (0)