Zgodnie z tą koncepcją, taryfy mają być zatwierdzane w drodze uchwał rad gmin. Natomiast Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie zyskać ma kompetencje do ingerencji w proces zatwierdzania taryf w tym przypadku, gdy będą one ustalane na poziomie znacznie wyższym od średniego w danym regionie wodnym. Ma to zapewnić ustawową ochronę interesów odbiorców przed nieuzasadnionym wzrostem cen.
15-procentowy próg wysokości
Dodajmy też, że jeżeli konkretny projekt taryfy zakładać będzie wzrost cen i stawek opłat nowej taryfy dotyczącej odprowadzania ścieków lub zaopatrzenia w wodę o co najmniej 15 proc. ponad średnią stawek taryfy w danym regionie wodnym obowiązującej w roku poprzednim, wtedy wymagane będzie uzyskanie stanowiska organu regulacyjnego, czyli Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
Ponadto, wysokość cen i stawek opłat taryfy dotyczącej zaopatrzenia w wodę dla każdego regionu wodnego obowiązującej w roku poprzednim ogłaszać będzie minister właściwy do spraw gospodarki wodnej, nie później niż do dnia 31 października każdego roku.
Pozytywna ocena kierunku zmian
O odniesienie się do powyższych propozycji poprosiliśmy Pawła Sikorskiego, prezesa Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”:
– Izba Gospodarcza ,,Wodociągi Polskie” jako przedstawiciel branży wod-kan pozytywnie ocenia kierunek założeń zmian do ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz ustawy Prawo wodne – zapewnia prezes Paweł Sikorski. – Analizy wskazują wyraźnie, że sytuacja branży zaczęła pogarszać się po zmianie wprowadzającej regulatora taryf w postaci PGW WP. Brak możliwości urealnienia taryf w warunkach wzrostu kosztów spowodował zapaść branży mimo licznych sygnałów i ostrzeń. Biorąc pod uwagę dramatyczną sytuację przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych, Izba wraz z organizacjami samorządowymi apelowały o powrót do rozwiązań sprzed 2018 r., tj. aby kompetencje zatwierdzania taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków wróciły do organów samorządu terytorialnego, który sprawuje nadzór właścicielski nad spółkami, kontrolując ich politykę inwestycyjną – dodaje prezes IGWP.
Poszerzenie gminnych kompetencji
Prezes Izby zauważa również, że zgodnie projektowanymi rozwiązaniami legislacyjnymi, podstawowy tryb procedury zatwierdzania taryf za wodę i ścieki będzie co do zasady oparty na rozwiązaniach prawnych obowiązujących przed dniem wejścia w życie ww. nowelizacji, w tym przywraca radzie gminy wyłączną kompetencję do zatwierdzania taryf za wodę i ścieki, z modyfikacją polegającą na procedurze obowiązkowego uzyskiwania stanowiska od PGW Wody Polskie w przypadku wystąpienia zagrożenia ustalenia stawek opłat na znacznie wyższym poziomie niż średni.
Potrzebne branżowe konsultacje
W opinii Prezesa IGWP Pawła Sikorskiego, są to zatem szczegółowe rozwiązania, które zarówno rodzą wątpliwości w zakresie przyjętych kryteriów, jak i mogą powodować spory, co skutkować może wydłużeniem postępowania taryfowego. Ostateczny kształt ustawy powinien zostać wypracowany na podstawie konsultacji na etapie dalszych prac legislacyjnych, w których uczestniczyć będzie m.in. Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”.
Do tematu z pewnością powrócimy.
Więcej informacji o ministerialnych propozycjach zmian w naszym artykule pt.:
Taryfy wod-kan po nowemu? MI opracowuje projekt nowelizacji
Komentarze (0)