„Piątka za segregację” to hasło przewodnie kampanii informacyjno-edukacyjnej Ministerstwa Środowiska, która ma na celu edukację społeczeństwa w zakresie prawidłowej segregacji odpadów komunalnych. Elementami akcji będą nowe eko-maskotki, planowana jest także współpraca z youtuberami i tiktokerami.

Kampania dotyczy Jednolitego Systemu Segregacji Odpadów i jest skierowana zarówno do samorządów, jak i do właścicieli gospodarstw domowych. Kampanię wspiera również program edukacyjny dla dzieci.

Kampania Ministerstwa Środowiska nawiązuje do wprowadzonego w Polsce Jednolitego Systemu Segregacji Odpadów (JSSO), zgodnie z którym należy oddzielać surowce od odpadów, które nie nadają się do powtórnego przetworzenia.

– W ramach prowadzonych działań edukujemy, że dzięki odpowiedniej segregacji, więcej odpadów może zostać poddanych recyklingowi – deklarują przedstawiciele resortu środowiska.

Segregacja śmieci 2019. Jak segregować odpady? [PORADNIK]

Hasło odnosi się do symbolicznego przybicia piątki. Celem kampanii ma być kształtowanie świadomości ekologicznej mieszkańców Polski oraz zdobycie przez nich umiejętności właściwej segregacji odpadów. Akcja ma też pokazać, że segregacja śmieci przynosi realne korzyści zarówno ekologiczne, jak i ekonomiczne.

Motywem przewodnim kampanii „Piątka za segregację” jest 5 maskotek: Wyszkłolony, Papa Pier, Plastika Metalica, El Bio i Zmieszko. Każdy z bohaterów Jednolitego Systemu Segregacji Odpadów jest przypisany do innego rodzaju odpadów oraz kolorystyki pojemników wprowadzonej w jego ramach:

  • Wyszkłolony – zachęca do segregacji szkła,
  • Papa Pier – edukuje na temat segregacji papieru,
  • Plastika Metalica – tłumaczy, jak segregować tworzywa sztuczne i metale,
  • El Bio – nawiązuje do segregacji odpadów BIO,
  • Zmieszko – wskazuje, jakie odpady, powinny trafiać do pojemników z napisem „zmieszane”.

Na potrzeby kampanii są przygotowywane spoty filmowe (dwa spoty 30-sekundowe i ich 15-sekundowe wersje skrócone), które będą pokazywać perypetie jej bohaterów. Filmy mają w przystępny sposób przedstawi różne aspekty segregacji odpadów, a także edukować i zachęca do zmiany postaw.

Kampania „Piątka za segregację” przewiduje też kampanię internetową, w tym emisję spotów na YouTube oraz współpracę z influencerami – YouTuberami i TikTokerami. W ramach projektu jest także prowadzona komunikacja z jednostkami samorządu terytorialnego i szkołami.

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

4 Komentarze

  1. Miło, że Minister się pochyla nad edukacją najmłodszych, szkoda, że niestety podstawowe problemy jakoś umykają z głównej debaty, najważniejsze to skorelowanie rynku producenta z rynkiem odzysku i recyklingu odpadów a tu plaża. Wpisano bezrefleksyjnie do Kpgo oraz U. o odpadach, ograniczenie do 30% energetyczne wykorzystanie odpadów. Tym sposobem w najlepszym razie na wysypiska trafia pokrętnie ponad 50% frakcji palnej, (powyżej 6 MJ/kg), jest to typowa gospodarka rabunkowa, rodem z PRL-u, polegająca na marnowaniu OZE do którego powinny być zaliczone paliwa z odpadów.

  2. Dzieci szybko się uczą. Nawet moja 3-letnia córka wszystko ładnie segreguje. Tę kampanię należałoby skierować do dorosłych. Niektórzy są po prostu niereformowalni.

Skomentuj