Brak odpowiednich przepisów lub ich niejednoznaczność były hamulcem w rozwoju płatności bezgotówkowych w instytucjach publicznych. To się jednak zmienia. Polska administracja staje się coraz bardziej przyjazna płatnościom bezgotówkowym.

Artykuł pochodzi z listopadowego wydania “Przeglądu Komunalnego” (11/2017).


Jeszcze do niedawna tylko nieliczne urzędy decydowały się na nawiązywanie współpracy z bankami lub agentami rozliczeniowymi na zasadach komercyjnych i wprowadzanie obsługi bezgotówkowych instrumentów płatniczych. Obecnie bardzo szybko to się zmienia.

CCJ 300 x 250

Program upowszechniania płatności online w administracji publicznej, realizowany przez Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową (KIR), został uruchomiony z początkiem kwietnia br. Jednym z planowanych działań jest wprowadzenie możliwości płacenia kartą i telefonem we wszystkich urzędach jednostek samorządu terytorialnego, urzędach wojewódzkich i komisariatach policji. Płatności te mogą być dokonywane przez terminale płatnicze lub poprzez bankowość mobilną z wykorzystaniem internetowej bramki płatniczej – aplikacji WebPOS Paybynet.

– Blisko tysiąc urzędów wyraziło już zainteresowanie przyjmowaniem instrumentów bezgotówkowych, a w ponad 500 stanęły już odpowiednie urządzenia – informuje Robert Łaniewski z Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego. Bezgotówkowe płatności w urzędach wpisują się w Program „Od papierowej do cyfrowej Polski”, wyznaczający kierunki rozwoju e-państwa i e-gospodarki. Jak zapewnia Piotr Alicki, prezes zarządu KIR, Izba “konsekwentnie realizuje strategię cyfrowego przyspieszenia, angażując się także w projekty sektorowe na rzecz cyfryzacji usług publicznych. Jej zadaniem jest wspieranie działań umożliwiających popularyzację obrotu bezgotówkowego we wszystkich możliwych obszarach”.

Z kartą do tramwaju

Urząd Miasta Wrocławia jako pierwszy w Polsce wdrożył wiele innowacyjnych możliwości opłacania usług miejskich za pomocą wygodnych dla klienta płatności bezgotówkowych. – Najpopularniejszą formą dokonywania płatności w urzędzie są narzędzia stanowiące tzw. obsługę bankową. Wśród nich wyróżniamy możliwość płatności kartą w okienkach urzędu i punktach należących do banku, a także dokonywania przelewów na konto. W ten sposób można dokonać zapłaty za wszystkie zobowiązania wobec gminy – mówi Marcin Kieżyński, dyrektor Wydziału Zarządzania Należnościami w Urzędzie Miejskim we Wrocławiu. Mieszkańcy Wrocławia przy opłacaniu usług miejskich wykonują ponad 1,5 mln przelewów rocznie o wartości ponad 700 mln zł.

– Dodatkowo wykorzystujemy opłatomaty, czyli urządzenia samoobsługowe umożliwiające klientom dokonywanie płatności na rzecz miasta – poprzez wybór odpowiednich opcji na urządzeniu, za pomocą ekranu dotykowego, a także poprzez zeskanowanie dwuwymiarowego kodu QR, znajdującego się na dokumencie wyjaśnia Kieżyński. Wdrożenie opłatomatów odbyło się we Wrocławiu bezkosztowo.

Kolejną nowością jest Platforma Informacyjno-Płatnicza, czyli narzędzie zapewniające dostęp do informacji o zobowiązaniach podatkowych oraz do opłat lokalnych. Korzystanie z PIP wymaga założenia zaufanego profilu na ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej), a po zalogowaniu użytkownik otrzymuje dostęp do koszyka, w którym może dokonać zapłaty wybranych tytułów.

Urządzeniem służącym do dokonywania zakupu usług miejskich stał się zaprojektowany specjalnie dla systemu Wrocławskiej Karty Miejskiej URBANCARD biletomat mobilny – samoobsługowe urządzenie zainstalowane w pojazdach komunikacji miejskiej, przeznaczone do dystrybucji biletów papierowych oraz umożliwiające kodowanie biletów okresowych nabywanych przez Internet. Płatności w urządzeniach mobilnych we Wrocławiu można dokonywać kartami płatniczymi z paskiem magnetycznym i z tzw. chipem lub kartami zbliżeniowymi.

Z kolei Urząd Miejski w Gdańsku w marcu tego roku na swoich stronach internetowych wdrożył system Płatności Online BM. Alicja Bittner z gdańskiego magistratu z wyjaśnia, że jest on bezpośrednio zintegrowany ze stroną internetową www.gdansk.pl. Wystarczy wybrać rodzaj sprawy, uzupełnić dane identyfikacyjne i po przekierowaniu na stronę transakcyjną potwierdzić wykonanie przelewu. Klienci mogą wnosić przez Internet m.in. opłaty za sprawy meldunkowe, opłaty skarbowe, za zezwolenia budowlane, procedury związane z uzyskaniem uprawnień do prowadzenia pojazdów czy rejestrację pojazdów.

Wśród dostępnych sposobów płatności znajdują się szybkie płatności za pomocą linku, tzw. Pay by link, oraz płatności kartą płatniczą. Po ich dokonaniu klient otrzymuje e-mailem potwierdzenie, które powinien przedstawić w urzędzie. – Ponadto w gdańskim magistracie kilka lat temu wprowadzono rezerwację wizyt przez Internet. W ubiegłym roku z tej usługi skorzystało prawie 40 tys. osób – mówi Alicja Bittner.

Postój bez bilonu

Płatności bezgotówkowe za usługi publiczne dostępne są również dla mieszkańców Olsztyna. Opłaty za działania administracyjne można dokonywać korzystając z dwóch różnych narzędzi: ayByNet oraz WebPOS PayByNet. Oba oparte są na rozwiązaniach zaproponowanych przez Krajową Izbę Rozliczeniową.

PayByNet funkcjonuje na platformie epo.olsztyn.eu i umożliwia sprawdzenie rozliczeń z urzędem oraz realizację płatności online. W przypadku skorzystania z płatności za pośrednictwem portalu EPO na rzecz operatora, którym jest KIR, doliczana jest prowizja – 0,59 zł brutto, bez względu na wartość transakcji. To rozwiązanie jest częścią większego projektu o nazwie „Elektroniczne Płatności Olsztyna – EPO”, współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013.

1
2
Kolędownik 2018 696px
UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj