Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Płock testuje autobus napędzany wodorem

Płock testuje autobus napędzany wodorem
pap/jw
01.03.2024, o godz. 8:49
czas czytania: około 2 minut
0

Komunikacja Miejska w Płocku ponownie testuje autobus napędzany wodorem. Przejazd nim jest bezpłatny. Test potrwa do 23 marca. Jednocześnie trwa analiza danych z zakończonego w połowie lutego poprzedniego testu.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Komunikacja Miejska w Płocku testuje autobus Arthur H2 Bus 12. Wcześniej był to Solaris Urbino 12 hydrogen. Wyniki testów będą porównywane.

Kinga Wochowska z Komunikacji Miejskiej w Płocku poinformowała, że testowany autobus ma 12 m długości. Jest niskopodłogowy, może zabrać 78 pasażerów, w tym 33 na miejscach siedzących. Ma miejsca dla osób z niepełnosprawnościami i klimatyzację. Jego tankowanie zajmuje ok. 15 minut.

Będzie kursować na wszystkich liniach, także podmiejskich, z wyjątkiem linii nr 18, gdzie z uwagi na okoliczną zabudowę trasę tę obsługują mniejsze pojazdy. Przejazd jest bezpłatny, zgodnie z naklejonym na nim napisem: “Jestem bezpłatny i wodorowy”.

Wsparcie zakupu

Jednocześnie trwa podsumowanie testów wodorowego solarisa. – Zapewne na przełomie marca i kwietnia będzie gotowy raport porównawczy testowanych pojazdów – poinformował Konrad Kozłowski z płockiego urzędu miasta.

Urząd Miasta Płocka informował wcześniej, że jeżeli uda się pozyskać dofinansowanie, w tym np. unijne, to pierwsze autobusy z napędem wodorowym wyjadą na ulice na przełomie 2025 i 2026 r.

W kwietniu 2023 r. w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej złożono wniosek o wsparcie zakupu 18 autobusów wodorowych, który – wg płockiego samorządu – opiewa na ponad 60 mln zł, przy czym całość ma kosztować prawie 74,8 mln zł. Obecnie wniosek ten jest na etapie rozpatrywania – dotychczas pozytywnie przeszedł ocenę formalną.

Mobilna stacja tankowania wodorem

Gdy w Płocku ruszał projekt testów, Orlen informował, że w bazie tamtejszej Komunikacji Miejskiej zamontował i udostępnił mobilną stację tankowania wodorem, składającą się z panelu przelewowego działającego z wykorzystaniem ciśnienia pochodzącego z bateriowozu. Koncern zapowiedział wówczas, że stacja będzie wynajmowana przez sześć miesięcy.

Orlen dostarcza paliwo wodorowe do autobusów miejskich w Krakowie i w Poznaniu. Zapowiada, że do końca 2030 r. planuje rozwój produkcji wodoru jakości automotive – do poziomu ok. 19 tys. ton rocznie i budowę w Polsce, Czechach i na Słowacji łącznie około 100 stacji jego tankowania.

Urząd Miasta Płocka w 2020 r. podpisał list intencyjny z Orlenem w sprawie współpracy przy rozwoju transportu publicznego zasilanego wodorem. Rok później Komunikacja Miejska w Płocku uczestniczyła w powołaniu z inicjatywy koncernu Mazowieckiej Doliny Wodorowej.

Deklarację utworzenia Mazowieckiej Doliny Wodorowej podpisały podmioty z branży paliwowej, energetycznej, motoryzacyjne i transportowej oraz instytucje badawcze i naukowe, które pracują nad rozwojem, a także wdrażaniem nowych technologii wodorowych.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024