Płock testuje autobus napędzany wodorem

Płock testuje autobus napędzany wodorem
pap/jw
01.03.2024, o godz. 8:49
czas czytania: około 2 minut
0

Komunikacja Miejska w Płocku ponownie testuje autobus napędzany wodorem. Przejazd nim jest bezpłatny. Test potrwa do 23 marca. Jednocześnie trwa analiza danych z zakończonego w połowie lutego poprzedniego testu.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Komunikacja Miejska w Płocku testuje autobus Arthur H2 Bus 12. Wcześniej był to Solaris Urbino 12 hydrogen. Wyniki testów będą porównywane.

Kinga Wochowska z Komunikacji Miejskiej w Płocku poinformowała, że testowany autobus ma 12 m długości. Jest niskopodłogowy, może zabrać 78 pasażerów, w tym 33 na miejscach siedzących. Ma miejsca dla osób z niepełnosprawnościami i klimatyzację. Jego tankowanie zajmuje ok. 15 minut.

Będzie kursować na wszystkich liniach, także podmiejskich, z wyjątkiem linii nr 18, gdzie z uwagi na okoliczną zabudowę trasę tę obsługują mniejsze pojazdy. Przejazd jest bezpłatny, zgodnie z naklejonym na nim napisem: “Jestem bezpłatny i wodorowy”.

Wsparcie zakupu

Jednocześnie trwa podsumowanie testów wodorowego solarisa. – Zapewne na przełomie marca i kwietnia będzie gotowy raport porównawczy testowanych pojazdów – poinformował Konrad Kozłowski z płockiego urzędu miasta.

Urząd Miasta Płocka informował wcześniej, że jeżeli uda się pozyskać dofinansowanie, w tym np. unijne, to pierwsze autobusy z napędem wodorowym wyjadą na ulice na przełomie 2025 i 2026 r.

W kwietniu 2023 r. w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej złożono wniosek o wsparcie zakupu 18 autobusów wodorowych, który – wg płockiego samorządu – opiewa na ponad 60 mln zł, przy czym całość ma kosztować prawie 74,8 mln zł. Obecnie wniosek ten jest na etapie rozpatrywania – dotychczas pozytywnie przeszedł ocenę formalną.

Mobilna stacja tankowania wodorem

Gdy w Płocku ruszał projekt testów, Orlen informował, że w bazie tamtejszej Komunikacji Miejskiej zamontował i udostępnił mobilną stację tankowania wodorem, składającą się z panelu przelewowego działającego z wykorzystaniem ciśnienia pochodzącego z bateriowozu. Koncern zapowiedział wówczas, że stacja będzie wynajmowana przez sześć miesięcy.

Orlen dostarcza paliwo wodorowe do autobusów miejskich w Krakowie i w Poznaniu. Zapowiada, że do końca 2030 r. planuje rozwój produkcji wodoru jakości automotive – do poziomu ok. 19 tys. ton rocznie i budowę w Polsce, Czechach i na Słowacji łącznie około 100 stacji jego tankowania.

Urząd Miasta Płocka w 2020 r. podpisał list intencyjny z Orlenem w sprawie współpracy przy rozwoju transportu publicznego zasilanego wodorem. Rok później Komunikacja Miejska w Płocku uczestniczyła w powołaniu z inicjatywy koncernu Mazowieckiej Doliny Wodorowej.

Deklarację utworzenia Mazowieckiej Doliny Wodorowej podpisały podmioty z branży paliwowej, energetycznej, motoryzacyjne i transportowej oraz instytucje badawcze i naukowe, które pracują nad rozwojem, a także wdrażaniem nowych technologii wodorowych.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024