Komunikacja Miejska w Płocku testuje autobus Arthur H2 Bus 12. Wcześniej był to Solaris Urbino 12 hydrogen. Wyniki testów będą porównywane.
Kinga Wochowska z Komunikacji Miejskiej w Płocku poinformowała, że testowany autobus ma 12 m długości. Jest niskopodłogowy, może zabrać 78 pasażerów, w tym 33 na miejscach siedzących. Ma miejsca dla osób z niepełnosprawnościami i klimatyzację. Jego tankowanie zajmuje ok. 15 minut.
Będzie kursować na wszystkich liniach, także podmiejskich, z wyjątkiem linii nr 18, gdzie z uwagi na okoliczną zabudowę trasę tę obsługują mniejsze pojazdy. Przejazd jest bezpłatny, zgodnie z naklejonym na nim napisem: “Jestem bezpłatny i wodorowy”.
Wsparcie zakupu
Jednocześnie trwa podsumowanie testów wodorowego solarisa. – Zapewne na przełomie marca i kwietnia będzie gotowy raport porównawczy testowanych pojazdów – poinformował Konrad Kozłowski z płockiego urzędu miasta.
Urząd Miasta Płocka informował wcześniej, że jeżeli uda się pozyskać dofinansowanie, w tym np. unijne, to pierwsze autobusy z napędem wodorowym wyjadą na ulice na przełomie 2025 i 2026 r.
W kwietniu 2023 r. w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej złożono wniosek o wsparcie zakupu 18 autobusów wodorowych, który – wg płockiego samorządu – opiewa na ponad 60 mln zł, przy czym całość ma kosztować prawie 74,8 mln zł. Obecnie wniosek ten jest na etapie rozpatrywania – dotychczas pozytywnie przeszedł ocenę formalną.
Mobilna stacja tankowania wodorem
Gdy w Płocku ruszał projekt testów, Orlen informował, że w bazie tamtejszej Komunikacji Miejskiej zamontował i udostępnił mobilną stację tankowania wodorem, składającą się z panelu przelewowego działającego z wykorzystaniem ciśnienia pochodzącego z bateriowozu. Koncern zapowiedział wówczas, że stacja będzie wynajmowana przez sześć miesięcy.
Orlen dostarcza paliwo wodorowe do autobusów miejskich w Krakowie i w Poznaniu. Zapowiada, że do końca 2030 r. planuje rozwój produkcji wodoru jakości automotive – do poziomu ok. 19 tys. ton rocznie i budowę w Polsce, Czechach i na Słowacji łącznie około 100 stacji jego tankowania.
Urząd Miasta Płocka w 2020 r. podpisał list intencyjny z Orlenem w sprawie współpracy przy rozwoju transportu publicznego zasilanego wodorem. Rok później Komunikacja Miejska w Płocku uczestniczyła w powołaniu z inicjatywy koncernu Mazowieckiej Doliny Wodorowej.
Deklarację utworzenia Mazowieckiej Doliny Wodorowej podpisały podmioty z branży paliwowej, energetycznej, motoryzacyjne i transportowej oraz instytucje badawcze i naukowe, które pracują nad rozwojem, a także wdrażaniem nowych technologii wodorowych.
Komentarze (0)