Doświadczenia w planowaniu kompleksowych przekształceń funkcjonalno-przestrzennych i rewitalizacji miast są znaczące. Pierwsze tego typu programy powstały w Polsce na początku lat 90. ubiegłego wieku, jednak ich realizacja postępuje bardzo wolno. Dwie bariery, które od 15 lat blokują rozwój procesów rewitalizacji miast, to niedostatek finansów i brak odpowiednich rozwiązań prawno-organizacyjnych.

Wielokrotnie podejmowane próby stworzenia rozwiązań prawnych i organizacyjnych dedykowanych rewitalizacji miast za każdym razem uwzględniały obie te potrzeby. Ustalały przy tym standardy postępowania i nadawały programom rewitalizacji status specjalnych instrumentów rozwoju, wspieranych nie tylko deklaratywnie, lecz przede wszystkim poprzez system zachęt finansowych, na które miały składać się dopłaty do gminnych i wojewódzkich funduszy rewitalizacyjnych, subwencjonowane kredyty, poręczenia, ulgi podatkowe itp. Niestety, jak dotąd żadna z systemowych koncepcji pomocy finansowej dla przedsięwzięć rewitalizacyjnych w miastach nie wyszła poza fazę dyskusji i uzgodnień, co dotyczy również tworzenia funduszy rozwoju miasta w oparciu o mechanizm JESSICA.


Wsparcie na projekty rewitalizacyjne w poszczególnych RPO
...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?

css.php