Projektując dom, architekt rozmawia z jego przyszłym właścicielem, ustala jego funkcje i wygląd, dopracowuje szczegóły. Gdy w mieście planowana jest poważna inwestycja, organizowane jest spotkanie, podczas którego przedstawiane są plany, a mieszkańcy mogą wnieść swoje uwagi. Analogicznie, gdy planowany jest nowy plac zabaw, do rozmów powinny być zaproszone dzieci.
Pierwsza sytuacja jest dla nas oczywista. Druga zdarza się coraz częściej, choć nie tak często, jakbyśmy chcieli. Najtrudniej znaleźć w Polsce przykłady zaangażowania najmłodszych użytkowników przestrzeni w proces projektowy. Powoli zaczyna się to jednak zmieniać.
Cechy placu zabaw
Urząd Gminy Michałowice, zlecając projekt nowego placu zabaw pracowni k., zwrócił się z prośbą o przeprowadzenie warsztatów dla gimnazjalistów z pobliskiej szkoły. Planowany plac zabaw miał być ogólnodostępny, ale z racji swojego położenia w pobliżu szkoły w dużej mierze powinien służyć również uczniom. Intencją urzędu było zaangażowanie młodzieży w proces projektowy, aby skorzystać z jej świeżych pomysłów. Celem było także wywołanie w młodych ludziach poczucia odpowiedzialności za nowo powstały obiekt.
Warsztaty odbyły się na samym początku prac projektowych. W ramach pierwszego zadania młodzież miała wybrać trzy, jej zdaniem, najważniejsze cechy, jakimi powinno odznaczać się idealne m...