W Parlamencie Europejskim jest 20 komisji stałych, do których kierowane są wnioski legislacyjne składane do PE przez Komisję Europejską. Przydział danego dokumentu do poszczególnych komisji wiąże się z zakresem ich kompetencji, najogólniej opisanych w ich nazwie, np. Komisja Środowiska, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (ENVI) czy Komisja Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (ITRE).

Komisja wiodąca a opiniująca

Czasem jednak zdarzają się sytuacje, w których więcej niż jedna komisja jest zainteresowana danym tematem. W takim przypadku Konferencja Przewodniczących Komisji Parlamentarnych (Conference of Committee Chairs, CCC) może zdecydować, która komisja będzie w danym przypadku komisją wiodącą, a którym przypadnie status komisji opiniujących. Jeśli spór kompetencyjny jest głębszy, jedna z komisji opiniujących może mieć status komisji stowarzyszonej lub może zapaść decyzja o wspólnych posiedzeniach komisji. W przypadku komisji stowarzyszonych sprawozdawcy z komisji wiodącej i opiniującej mogą ustalić zakres wyłącznej odpowiedzialności jednej z komisji. Wtedy na sesji plenarnej przedstawione będą w tych zakresach poprawki przegłosowane tylko przez jedną z komisji. Mogą też uznać, że niektóre kompetencje komisji się dublują. W takim przypadku poprawki przegłosowane w komisji opiniującej, które nie zostały podtrzymane przez komisję wiodącą, na wniosek tej pierwszej mogą wrócić pod obrady całego Parlamentu. Analogiczna sytuacj...