Oceniając ?wejście w życie? nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, nie sposób nie zauważyć, iż jego twórcy nie przewidzieli wielu problemów praktycznych, z jakimi przyszło zmierzyć się podmiotom zaangażowanym w proces gospodarowania odpadami komunalnymi, a będących wynikiem wprowadzonych przez nich zmian. Jednym z nich jest odpowiedź na pytanie, na podstawie jakiej decyzji administracyjnej winny działać regionalne instalacje prowadzące proces mechaniczno-biologicznego przetwarzania (MBP) zmieszanych odpadów komunalnych.

Jak okazało się w praktyce, instalacje MBP, którym przyznany został status instalacji regionalnej, działają w oparciu o różne rodzaje decyzji administracyjnych. Część z nich ma mianowicie wydane pozwolenia sektorowe (w tym niejednokrotnie osobne zezwolenia na wytwarzanie odpadów i ich przetwarzanie). Inne działają w oparciu o pozwolenia zintegrowane, zwłaszcza jeśli ?historycznie? powiązane były ze składowiskami odpadów komunalnych. Zdarza się przy tym i tak, że proces mechanicznego przetwarzania (lub nawet jego część) jest opisany w jednej decyzji, a proces biologicznego przetwarzania w innej. Jeden RIPOK mógł więc dotychczas działać w oparciu o dwie lub większą liczbę decyzji administracyjnych odmiennego rodzaju, niejednokrotnie wydanych w różnym czasie, a co za tym idzie ? zdarzało się i tak, że decyzje te zawierały niespójne czy nawet wzajemnie wykluczające się zapisy, co, oczywiście, stanowiło poważny problem ...