Ustawodawca nakazuje radzie gminy określić w drodze uchwały szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę. Uchwała ta określa zatem, w pewnym uproszczeniu, zakres ?usługi?, jaką otrzymuje w zamian właściciel nieruchomości.

Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wbrew obiegowej opinii, nie ma charakteru podatku. Jest to lokalna opłata publicznoprawna o charakterze niepodatkowym. W sposób jednoznaczny potwierdził to Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 28 listopada 2013 r. (sygn. akt K 17/12), w którym dokonano szczegółowej charakterystyki tej daniny publicznej. Cechą odróżniającą opłatę od podatku jest element odpłatności (ekwiwalentności), oznaczający, iż ?opłata (?) pobierana jest za wyraźnie wskazane usługi i czynności organów państwowych lub samorządowych, dokonywane w interesie konkretnego podmiotu. Stanowi zatem swoistą zapłatę za uzyskanie zindywidualizowanego świadczenia oferowanego przez podmiot prawa publicznego?1.

Teza o ekwiwalentności opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyrażana jest także w orzecznictwie sądów administracyjnych, czego przykładem może być prawomocny wyrok WSA w Bydgoszczy z 17 września 2014 r. (sygn. a...