Ocena oddziaływania na środowisko (o.o.ś.) różnych przedsięwzięć jest regulowana na szczeblu zarówno unijnym, jak i krajowym. W pierwszym rzędzie ocena taka powinna dotyczyć inwestycji o szczególnie istotnym potencjalnym negatywnym wpływie na środowisko, czyli tzw. przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.

Instytucja o.o.ś. jest unormowana w Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/92/WE z 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko (t.j. Dz. Urz. UE z 28 stycznia 2012 r. L 26/1), zaś w polskim prawie swoje podstawy znajduje obecnie w Ustawie z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (DzU nr 199, poz. 1227, z późn. zm. ? u.o.ś.).

W odniesieniu do gospodarowania odpadami katalog przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko jest wyraźnie szerszy niż przewidziano to w dyrektywie ? przepisy wykonawcze pojęciem tym, w obu kategoriach (pierwsza kategoria to planowane przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, a druga to planowane przedsięwzięcia mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko ? przyp. red.), objęły więcej różnego rodzaju obiektów (i nie tylko obiektów) związanych z gospodarowaniem odpadami niż załączniki nr 1 i 2 do dyrektywy. Istotne jest także stwierdz...