W codziennej walce o rynek i rozwój firmy pracodawca zyska kolejnego sojusznika. Będzie nim nieistniejący do tej pory twór – rada pracowników. W zapomnienie odchodzi zatem pracodawca – jedyny pan i władca, a zastępuje go przedsiębiorca dialogu pracowniczego.

Rady pracowników to nowa w polskim prawie forma reprezentowania zbiorowych interesów pracowników. Forma, której podstawą są dwie dyrektywy unijne: z 1994 r. o europejskich radach zakładowych oraz z 2002 r. o ustanowieniu ramowych warunków informowania i przeprowadzania konsultacji z pracownikami we Wspólnocie Europejskiej.
Wyboru rady pracowników należy dokonać, zgodnie z procedurą określoną w ustawie z 7 kwietnia br. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji, do 24 lipca 2006 r., jeżeli w przedsiębiorstwie zatrudnionych jest co najmniej 100 pracowników i działa w nim jedna lub kilka organizacji związkowych. Jeżeli takich organizacji w zakładzie nie ma lub nie potrafią się porozumieć, inicjatywę powołania rady musi przejąć pracodawca, przeprowadzając wybory nie później niż do 24 listopada. Od 23 marca 2008 r. te same zasady obowiązywać będą także u pracodawców zatrudniających co najmniej 50 pracowników.

Nic o nas bez nas
Celem tworzenia rad pracowników jest otrzymywanie od pracodawcy informacji dotyczących jego działalności i sytuacji ekonomicznej oraz przewidywanych w tym zakresie zmian stanu i struktury, przewidywanych zmian zatrudnienia oraz d...