Zmiana organu wydającego świadectwo stwierdzające kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami oraz rozszerzenie kręgu osób obowiązanych do posiadania takiego świadectwa wymusiły konieczność zmiany dotychczasowego rozporządzenia z 9 listopada 2001 r. na Rozporządzenie Ministra Środowiska z 20 grudnia 2007 r. w sprawie stwierdzania kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami (DzU nr 247, poz. 1841). Weszło ono w życie 1 stycznia br.
Zgodnie z Ustawą z 29 lipca 2005 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej (DzU nr 175, poz. 1462, z późn. zm.), od 1 stycznia 2008 r. organem właściwym do wydania świadectwa stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami jest marszałek województwa. Uprzednio był nim wojewoda. Natomiast w związku ze zmianami wprowadzonymi w Ustawie z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (DzU z 2007 r. nr 39, poz. 251, z późn. zm.) Ustawą z 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw (DzU nr 175, poz. 1458, z późn. zm.) właściciel lub inny władający spalarnią lub współspalarnią odpadów jest obowiązany zatrudnić kierownika takiego obiektu posiadającego świadectwo stwierdzające kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami.
Komisja egzaminacyjna
Komisję egzaminacyjną do przeprowadzenia egzaminu marszałek województwa powołuje w pięcioosobowym składzie, spośród osób spełniających łącznie dwa warunki (§2). Muszą one posiadać wyższe wykształcenie w zakresie nauk biologicznych bądź chemicznych, prawa, inżynierii środowiska, geologii, inżynierii chemicznej lub technologii chemicznej oraz być zatrudnione w administracji publicznej, szkołach wyższych, jednostkach badawczo-rozwojowych albo prowadzących działalność w zakresie termicznego przekształcania lub składowania odpadów.
W skład komisji wchodzą: przewodniczący, sekretarz oraz pozostali członkowie, przy czym przewodniczącego i sekretarza wybiera marszałek województwa spośród członków komisji.
Członkowie komisji egzaminacyjnej otrzymują wynagrodzenie za przeprowadzenie egzaminu (§5) w wysokości 60-70 zł za każdą osobę składającą egzamin w zakresie gospodarowania odpadami (w zależności od pełnionej funkcji).
Termin i opłata za egzamin
Zainteresowany składa przed komisją egzamin w zakresie termicznego przekształcania albo składowania odpadów. Egzamin przeprowadza się oddzielnie dla każdego zakresu. Obejmuje on (§3) znajomość regulacji prawnych dotyczących ochrony środowiska, w szczególności zasad gospodarowania odpadami, obowiązków posiadaczy odpadów oraz procedur przyjmowania i badania odpadów w spalarniach i współspalarniach albo procedur przyjmowania odpadów, metod i sposobów eksploatacji, zamknięcia i rekultywacji składowisk odpadów oraz znajomość wymagań technologicznych i najnowszych dostępnych technik odpowiednio dla termicznego przekształcania albo dla składowania odpadów.
Egzamin przeprowadza się raz na kwartał (o ile został złożony co najmniej jeden wniosek o jego przeprowadzenie) w formie testu pisemnego, składającego się z 40 pytań. Test opracowuje i ocenia komisja egzaminacyjna. O terminie i miejscu egzaminu przewodniczący komisji powiadamia zainteresowanych nie później niż na 30 dni przed jego datą.
W razie uzasadnionej niemożności przystąpienia przez zainteresowanego do egzaminu w wyznaczonym terminie przewodniczący komisji wyznacza, na wniosek zainteresowanego, nowy termin egzaminu. Jeżeli wniosek ten zostanie złożony na co najmniej trzy dni przed wyznaczonym terminem egzaminu, opłatę związaną z jego przeprowadzeniem zalicza się na poczet następnego egzaminu, z zastrzeżeniem, iż wysokość opłaty związanej za nowy egzamin powinna odpowiadać wysokości ustalonej w sposób określony w omawianym rozporządzeniu.
Wynik pozytywny egzaminu zainteresowany uzyskuje po osiągnięciu co najmniej 75% poprawnych odpowiedzi.
Z przebiegu egzaminu sporządza się protokół, zawierający podpisy przewodniczącego, sekretarza i pozostałych członków komisji, imiona i nazwiska osób, które przystąpiły do egzaminu, zakres zdawanego egzaminu oraz procent poprawnych odpowiedzi.
Przewodniczący komisji nie później niż w ciągu 30 dni od dnia egzaminu przedkłada protokół właściwemu marszałkowi województwa, po czym najdalej w ciągu 14 dni informuje zainteresowanego o wyniku egzaminu.
Opłatę związaną z przeprowadzeniem egzaminu ustala się w wysokości 34%, a opłatę związaną z wydaniem świadectwa – w wysokości 1% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw za ostatni kwartał poprzedzający datę złożenia wniosku, ogłaszanego przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Monitorze Polskim. Należy je wpłacać do kasy lub na rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego. Opłatę związaną z wydaniem świadectwa uiszcza się przy odbiorze świadectwa (§4).
Wzór świadectwa określono w załączniku do rozporządzenia.
Przepisy przejściowe
Zachowują ważność świadectwa wydane przed 1 stycznia 2008 r., zgodnie ze wzorem określonym w załączniku do dotychczas obowiązującego rozporządzenia. Najpóźniej do 1 lutego 2008 r. powinny zostać przekazane właściwemu marszałkowi województwa wnioski zainteresowanych, jeżeli przed 1 stycznia 2008 r. nie został przeprowadzony egzamin. Podobnie – najpóźniej do 1 lutego 2008 r. – powinny zostać przekazane protokoły z przebiegu egzaminów zakończonych wynikiem pozytywnym (jeżeli nie zostało wydane świadectwo) oraz przeprowadzonych w okresie od 1 czerwca do 31 grudnia 2007 r. i zakończonych wynikiem negatywnym.

dr inż. Beata B. Kłopotek
dyrektor Departamentu Gospodarki Odpadami w Ministerstwie Środowiska