Miasta, które w ostatnich dekadach coraz bardziej się do siebie upodobniają, jednocześnie starają się rywalizować o rozmaite korzy­ści. Dotyczy to zarówno pozyskiwania nowych mieszkańców, jak i zwiększenia ruchu turystycznego czy przychylności inwestorów reprezentujących rozliczne branże do wspierania lokalnego rynku, ale także zabiegania o organizację imprez różnej rangi ? kulturalnych i sportowych. W tym swoistym wyścigu istotne znaczenie odgrywają zasoby niematerialne, takie jak wizerunek, a więc zespół subiektywnych odczuć i opinii na temat miasta i jego postrzegania. Ponieważ na wizerunek można w znacznym zakresie oddziaływać, od wielu lat coraz większą uwagę przykłada się do kształtowania przestrzeni publicznych ? wszystkich miejsc, w których mogą bez ograniczeń przebywać i spotykać się ludzie. Formułowane są konkretne wytyczne dla projektantów ? urbanistów, architektów, architektów krajobrazu ? definiujące to, w jaki sposób powinna wyglądać spójnie zakomponowana i czytelna tkanka miejska. Ponadto udział społeczny w procesie decydowania o przestrzeni jest kluczowym narzędziem do uzyskania wskazówek, jak ją zagospodarować, aby uzyskać jak najwięcej pozytywnych efektów. 
Niezależnie jednak od funkcji i sposobu aranżacji danego miejsca, dla potencjalnego użytkownika ważna jest jego ogólna dostępność i możliwość wykorzystania na wiele sposobów, zgodnie z potrzebami każdej jednostki. Cele te realizowane są m.in. za pośrednictwem mebli miejskich ? szeregu el...