Jak w prawie, praktyce i polskich realiach wprowadzić ideę miasta 15-minutowego? Będzie nam to najłatwiej pokazać na przykładzie Krakowa, bo po pierwsze – jak mówią rdzenni mieszkańcy – granice Krakowa są na Plantach, a po drugie, w implementowaniu tej idei sami braliśmy czynny udział.

W marcowym wydaniu „Przeglądu Komunalnego” przedstawiliśmy genezę i teoretyczne aspekty pojęcia „miasta bliskiego” – modnej koncepcji urbanistycznej przeżywającej swój renesans również w Polsce. Zanim nawiążemy do rodzimych rozwiązań, warto na wstępie zerknąć na europejskie ikony miejskiego ładu – Paryż i Barcelonę. 

Spacerkiem, rowerkiem po Paryżu i Barcelonie

W Paryżu impuls do zmian dała mer Anne Hidalgo, a idea ta jest jednym z kluczowych elementów i motywów zrównoważonego rozwoju miasta. Założono, że mieszkańcy powinni mieć dostęp do wszystkich podstawowych usług, takich jak sklepy, szkoły, parki, przychodnie czy miejsca pracy, w odległości 15-minutowego spaceru lub jazdy rowerem od domu. W ramach omawianej idei Paryż zaimplementował szereg działań związanych z przemodelowaniem infrastruktury komunikacyjnej. Przede wszystkim zwiększono liczbę ścieżek rowerowych, co znacząco zachęciło mieszkańców do poruszania się akurat tym środkiem transportu. Paryż poch...