Zielone paliwo daleko w polu
Nie ulega wątpliwości, że wodór jest drugim po elektryczności paliwem dającym szanse na oczyszczenie powietrza z samochodowych spalin i gwarantującym czyste, zdrowe powietrze. Niestety, jego powszechne wykorzystanie to pieśń przyszłości, kiedy w kraju mamy dwie w pełni dostępne stacje tankowania wodorem, a eksploatacja aut elektrycznych jest cały czas tańsza.
Wodór to paliwo nie tylko cenne dla środowiska, ale przede wszystkim efektywne energetycznie. Przy wykorzystaniu ogniwa paliwowego zasilenie silnika elektrycznego jest 2-3 razy wydajniejsze niż zastosowanie silnika spalinowego. Wodór ma blisko trzykrotnie większą wartość opałową na masę niż benzyna (120 MJ/kg, a benzyna tylko 47 MJ/kg). Liczba oktanowa wodoru jako mieszanki paliwowo-powietrznej na samozapłon i spalanie detonacyjne w cylindrze silnika jest bardzo wysoka i wynosi 130, benzyny 87-98, a oleju napędowego 30. Prędkość spalania wodoru również jest dużo wyższa niż prędkość spalania benzyny.
Oprócz niewątpliwych zalet wodoru trzeba mieć świadomość jego wad. Stosowanie wodoru w formie gazowej jest niebezpieczne ze względu na jego palność i wybuchowość. Wodór posiada dużą zdolność penetracji metali, przez co przesyłanie wodoru jest możliwe z wykorzystaniem gazociągów polietylenowych lub stworzonych ze specjalnie określonych stopów metali. Problemem...