W wyniku szeregu dyskusji i sporów prowadzonych w ostatnim czasie, a dotyczących kwestii wysokości ulgi akcyzowej dla biokomponentów dodawanych do paliw ciekłych, nieco przemilczane zostały inne rozwiązania, które w dłuższej perspektywie czasowej będą miały fundamentalne znaczenie dla rozwoju sektora biopaliw w Polsce.
Po pierwsze, została uchwalona przez Parlament ustawa z 11 maja br. w sprawie ustawy o podatku akcyzowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, która zwiększyła dziesięciokrotnie kary za niewykonanie NCW (Narodowego Celu Wskaźnikowego). Tak istotne podniesienie wymiaru kary za niewykonanie współczynnika określającego wielkość procentową obowiązkowo dodawanych biokomponentów do paliw mineralnych przez wszystkich producentów paliw musi zagwarantować zapotrzebowanie na biokomponenty oraz zniechęcać do celowego niewykonywania wskaźnika.
Następnie – 15 czerwca b.r. – ukazało się Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Narodowych Celów Wskaźnikowych na lata 2008-2013, precyzyjnie określające udział (a tym samym wielkość) biokomponentów, które muszą być dodawane do paliw płynnych.
W trakcie konsultacji międzyresortowych okazało się, że problem ilości biokomponentów dodawanych do paliw wciąż wzbudza wiele emocji i niezadowolenie, szczególnie w branży paliwowej, która usilnie starała się o określenie wysokości NCW na kolejne lata na najniższym poziomie (niższym nawet od tego, który zapisany jest w dyrektywie UE).
Należy jednoznacznie stwi...