Hanna Grunt, Krystyna Poślednia

Nowe ustawodawstwo w zakresie ochrony środowiska usytuowało kompetencje poszczególnych organów wszystkich szczebli w różnych aktach prawnych w zależności od obszaru, którego mają one dotyczyć. Tym bardziej zebranie ich i określenie dla poszczególnych sfer administracji publicznej, odpowiedzialnych za realizację zadań w zakresie środowiska, będzie jeszcze długo sprawiało określone trudności.

W tej części naszych rozważań postaramy się przybliżyć część zadań określonych dla organów gmin, bez uwzględnienia zapisów zawartych w wielokrotnie zmienianej Ustawie z 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, które to zadania, ze względu na ich szczególne znaczenie, zostaną omówione w części kolejnej.
Podstawowe obowiązki dla gmin w świetle nowych przepisów o ochronie środowiska zostały określone: w Ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (DzU Nr 62, poz. 627 ze zm.) – zwaną w skrócie P.o.ś., w Ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (DzU Nr 62, poz. 628), w Ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (DzU Nr 100, poz. 1085) – przy czym należy podkreślić, iż ten przepis wprowadza najwięcej zmian do ww. ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zadania gmin dotyczące ochrony środowiska ustalają także: Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (DzU Nr 1...