Rosnąca przewaga ?szarej? infrastruktury i zabudowy w stosunku do zieleni miejskiej sprawia, że ulice miast coraz częściej stanowią przestrzeń nieprzyjazną dla mieszkańców i służą wyłącznie komunikacji. Zachowanie walorów estetycznych oraz roślinności w mieście to kwestia kluczowa, gdyż wpływa bezpośrednio na jakość życia jego mieszkańców.

Konieczne jest zatem wprowadzanie zmian wizualnych i funkcjonalnych do przestrzeni publicznej, której ważną częścią jest właśnie ulica ? przestrzeń, z której mieszkańcy korzystają każdego dnia. Parklety natomiast to przykład rozwiązań lokalnych, które mogą znacząco zmienić wizerunek miejsca w stosunkowo prosty sposób.

Aktywizujący element ulicy

Parkletem nazywamy obiekt małej architektury miejskiej, wkomponowany bezpośrednio w obszar jezdni. Zajmuje on powierzchnię przeznaczoną na 1-2 miejsca parkingowe (czasami nawet więcej), tym samym stanowi miejscowe poszerzenie chodnika. Jego specyficzna lokalizacja pozwala na powiększenie, niekiedy mocno już ograniczonej, przestrzeni dostępnej dla pieszego i nadaje jej wielofunkcyjny charakter.

Konstrukcja parkletu ma przede wszystkim sprawić, aby stał się on miejscem odpoczynku dla spacerowicza czy rowerzysty. Dlatego też jego kluczowym elementem są ławki i różnego rodzaju siedziska, a nawet hamaki. Drugim, równie istotnym komponentem jest materiał roślinny ? w końcu parklet ma być kieszonkową wyspą zieleni zatopioną w a...