Drzewa, podobnie jak wiele innych obiektów przyrodniczych, w pewnych sytuacjach mogą stanowić źródło zagrożeń zarówno dla ludzi, jak i składników materialnych. Niewątpliwie zagrożenia te mogą wzrastać w przypadku drzew znajdujących się w sąsiedztwie linii kolejowych.

Jak już wielokrotnie o tym wspominano w wielu wcześniejszych artykułach, zgodnie z postanowieniami art. 83 ust. 1 o ochronie przyrody z 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U. z 2018 r., poz. 142 z późn. zm.), usunięcie drzew co do zasady wymaga uzyskania zezwolenia. Katalog wyjątków od tej generalnej reguły został wprowadzony w art. 83f ust. 1 wspomnianej ustawy o ochronie przyrody. W punkcie 8 tego przepisu wskazano, że zezwolenie nie jest wymagane w przypadku usuwania  drzew lub krzewów, które utrudniają widoczność sygnalizatorów i pociągów, a także utrudniają eksploatację urządzeń kolejowych albo powodują tworzenie na torowiskach zasp śnieżnych, usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu.

Usuwanie zagrożeń

W wyłączeniu tym ustawodawca określił, że znajduje ono zastosowanie jedynie w tych sytuacjach, w których drzewa lub krzewy usuwane są na podstawie decyzji administracyjnych. Kompetencje do wydania takich orzeczeń zostały przyznane staroście w art. 56 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. z 2017 r., poz. 2117), a przepis ten stanowi, ż...