Z roku na rok rośnie liczba produkowanych towarów, a tym samym ilość pozostałych po nich opakowań. Jakie obowiązki ciążą na przedsiębiorcy w zakresie opakowań i odpadów opakowaniowych?
Z uwagi na wymagania ochrony środowiska w Polsce od 1 stycznia 2002 r. obowiązują dwie ustawy regulujące obowiązki przedsiębiorców związane z opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Są to: ustawa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych1 oraz ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej2.
Zgodnie z przepisami, przedsiębiorcy są zobowiązani do realizowania trzech podstawowych obowiązków: odzysku i recyklingu odpadów, stosowania opakowań zgodnych z wymaganiami oraz sprawozdawczości.
W myśl przedstawionych regulacji prawnych, przedsiębiorcami są: producenci towarów, importerzy towarów w opakowaniach, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w opakowaniach, wprowadzający na rynek krajowy pakowane przez siebie towarywytworzone przez producenta, jednostki handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 500 m2 oraz sieci jednostek handlu detalicznego o łącznej powierzchni handlowej powyżej 5000 m2, na terenie których sprzedawane są towary tam pakowane.
 
Odzysk i recykling w trzech wariantach
Obowiązek...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?